Odraz haute couture v českých zemích
Reflection of haute couture in the Czech countries
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71321Identifikátory
SIS: 139039
Kolekce
- Kvalifikační práce [6379]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šalanda, Bohuslav
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Historická sociologie
Katedra / ústav / klinika
Pracoviště Historické sociologie
Datum obhajoby
24. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
móda, haute couture, módní salón, krejčí, Thorstein Veblen, Georg Simmel, česká společnostKlíčová slova (anglicky)
Fashion, Haute Couture, Fashion Salon, Tailor, Thorstein Veblen, Georg Simmel, Czech SocietyDiplomová práce "Odraz haute couture v českých zemích" se zabývá módou ve druhé polovině 19. století a začátkem 20. století v českých zemích. Česká móda se před potvrzením národní samostatnosti v podobě Československé republiky vyvíjela mezi dvěma protikladnými tendencemi. Jednak docházelo k přejímání vlivů ze zahraničí, zejména z Francie, Anglie a Německa především prostřednictvím módních časopisů, a za druhé zde byla snaha o zachování národního svérázu. Cílem práce není analýza módních trendů v českém prostředí, ale analýza módy jakožto fenoménu spojeného s širšími společenskými aspekty, politickými orientacemi, budováním národní identity a zvláštním až absentujícím postavením české aristokracie. Diplomová práce sleduje pozici krejčího v českých zemích, jeho boj s počínající konfekční výrobou a srovnává jeho postavení s francouzskými krejčími tzv. coutiéry, kteří si už ve druhé polovině 19. století vytvořili autonomní a na klientele nezávislé postavení.
"Reflection of Haute Couture in The Czech lands" deals with fashion in the second half of the 19th century and early 20th century in the Czech lands. Before confirmation of national independence in the form of Czechoslovak republic the Czech fashion was evolving between two opposing tendencies. First, there was acceptance of influence from abroad, especially from France, England and Germany particularly through fashion magazines, and second, there was an effort to preserve national originality. The target of this thesis is not the analysis of fashion trends in the Czech environment but analysis of fashion as a phenomenon linked to wider societal aspects, political affiliations, construction of national identity and specific, nearly missing position of Czech aristocracy. This thesis monitors the status of a tailor in the Czech lands, his struggle with the beginning of apparel production and compares his emplacement with the French tailors, also known as coutiers who have created an autonomous and independent status of the clientele already in the second half of the 19th century.