Show simple item record

Reflection of haute couture in the Czech countries
dc.contributor.advisorŠtemberk, Jan
dc.creatorHoffmannová, Soňa
dc.date.accessioned2020-08-21T12:02:01Z
dc.date.available2020-08-21T12:02:01Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/71321
dc.description.abstractDiplomová práce "Odraz haute couture v českých zemích" se zabývá módou ve druhé polovině 19. století a začátkem 20. století v českých zemích. Česká móda se před potvrzením národní samostatnosti v podobě Československé republiky vyvíjela mezi dvěma protikladnými tendencemi. Jednak docházelo k přejímání vlivů ze zahraničí, zejména z Francie, Anglie a Německa především prostřednictvím módních časopisů, a za druhé zde byla snaha o zachování národního svérázu. Cílem práce není analýza módních trendů v českém prostředí, ale analýza módy jakožto fenoménu spojeného s širšími společenskými aspekty, politickými orientacemi, budováním národní identity a zvláštním až absentujícím postavením české aristokracie. Diplomová práce sleduje pozici krejčího v českých zemích, jeho boj s počínající konfekční výrobou a srovnává jeho postavení s francouzskými krejčími tzv. coutiéry, kteří si už ve druhé polovině 19. století vytvořili autonomní a na klientele nezávislé postavení.cs_CZ
dc.description.abstract"Reflection of Haute Couture in The Czech lands" deals with fashion in the second half of the 19th century and early 20th century in the Czech lands. Before confirmation of national independence in the form of Czechoslovak republic the Czech fashion was evolving between two opposing tendencies. First, there was acceptance of influence from abroad, especially from France, England and Germany particularly through fashion magazines, and second, there was an effort to preserve national originality. The target of this thesis is not the analysis of fashion trends in the Czech environment but analysis of fashion as a phenomenon linked to wider societal aspects, political affiliations, construction of national identity and specific, nearly missing position of Czech aristocracy. This thesis monitors the status of a tailor in the Czech lands, his struggle with the beginning of apparel production and compares his emplacement with the French tailors, also known as coutiers who have created an autonomous and independent status of the clientele already in the second half of the 19th century.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectmódacs_CZ
dc.subjecthaute couturecs_CZ
dc.subjectmódní salóncs_CZ
dc.subjectkrejčícs_CZ
dc.subjectThorstein Veblencs_CZ
dc.subjectGeorg Simmelcs_CZ
dc.subjectčeská společnostcs_CZ
dc.subjectFashionen_US
dc.subjectHaute Coutureen_US
dc.subjectFashion Salonen_US
dc.subjectTailoren_US
dc.subjectThorstein Veblenen_US
dc.subjectGeorg Simmelen_US
dc.subjectCzech Societyen_US
dc.titleOdraz haute couture v českých zemíchcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-24
dc.description.departmentDepartment of Historical Sociologyen_US
dc.description.departmentPracoviště Historické sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId139039
dc.title.translatedReflection of haute couture in the Czech countriesen_US
dc.contributor.refereeŠalanda, Bohuslav
dc.identifier.aleph001855823
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistorická sociologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineHistorical Sociologyen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Pracoviště Historické sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of Historical Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csHistorická sociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enHistorical Sociologyen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce "Odraz haute couture v českých zemích" se zabývá módou ve druhé polovině 19. století a začátkem 20. století v českých zemích. Česká móda se před potvrzením národní samostatnosti v podobě Československé republiky vyvíjela mezi dvěma protikladnými tendencemi. Jednak docházelo k přejímání vlivů ze zahraničí, zejména z Francie, Anglie a Německa především prostřednictvím módních časopisů, a za druhé zde byla snaha o zachování národního svérázu. Cílem práce není analýza módních trendů v českém prostředí, ale analýza módy jakožto fenoménu spojeného s širšími společenskými aspekty, politickými orientacemi, budováním národní identity a zvláštním až absentujícím postavením české aristokracie. Diplomová práce sleduje pozici krejčího v českých zemích, jeho boj s počínající konfekční výrobou a srovnává jeho postavení s francouzskými krejčími tzv. coutiéry, kteří si už ve druhé polovině 19. století vytvořili autonomní a na klientele nezávislé postavení.cs_CZ
uk.abstract.en"Reflection of Haute Couture in The Czech lands" deals with fashion in the second half of the 19th century and early 20th century in the Czech lands. Before confirmation of national independence in the form of Czechoslovak republic the Czech fashion was evolving between two opposing tendencies. First, there was acceptance of influence from abroad, especially from France, England and Germany particularly through fashion magazines, and second, there was an effort to preserve national originality. The target of this thesis is not the analysis of fashion trends in the Czech environment but analysis of fashion as a phenomenon linked to wider societal aspects, political affiliations, construction of national identity and specific, nearly missing position of Czech aristocracy. This thesis monitors the status of a tailor in the Czech lands, his struggle with the beginning of apparel production and compares his emplacement with the French tailors, also known as coutiers who have created an autonomous and independent status of the clientele already in the second half of the 19th century.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Pracoviště Historické sociologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990018558230106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV