Návštěva metalového koncertu jako rituál
Metal Concert Visit as a Ritual
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71021Identifikátory
SIS: 138262
Kolekce
- Kvalifikační práce [17123]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Horák, Vít
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
16. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
koncert, rituál, zúčastněné pozorování, subkulturaKlíčová slova (anglicky)
concert, ritual, participant observation, subcultureTato bakalářská práce se zabývá návštěvami metalových koncertů. Na tyto události je pohlíženo jako na ritualizované jevy, které se skládají z jednotlivých ritualizovaných prvků a mají určitý očekávaný průběh. Pozornost je soustředěna především na publikum koncertů a jeho projevy. V první části práce jsou přiblíženy související koncepty, kterými jsou (metalová) subkultura a rituály. Zásadními teoretickými východisky jsou v práci dramaturgický přístup Ervinga Goffmana a teorie interakčních rituálů Randalla Collinse. Na základě kvalitativního výzkumu je v druhé části práce rozebíráno a popisováno chování účastníků koncertů, kteří v dramaturgické perspektivě hrají určité role, jejichž náležitostmi jsou právě zažité specifické způsoby chování a jednání pomocí kterých definují situaci, ve které se nacházejí. Z pohledu interakčních rituálů jsou zkoumány jednotlivé složky a vliv jejich přítomnosti na míru úspěšnosti koncertů jakožto rituálů a motivace návštěvníků k účasti na těchto událostech.
This bachelor thesis deals with visiting Metal music concerts. These events are considered to be a ritualised phenomenon which consists of particular elements and which has a particular predictable course. The attention is especially concentrated on the audience of concerts and its behaviour. In the first part of this thesis there are concerned the related concepts such as (Metal) subculture and rituals. The fundamental theoretical basis of this work are the dramaturgic approach of Erving Goffman and the theory of interaction rituals of Randall Collins. The second part is based on a qualitative research where is discussed and described behaviour of the participants at concerts who play in the dramaturgic perspective particular roles which bear themselves the ingrained specific behaviour and dealing by which I can define the situation in which they are. From the point of the interaction rituals there are examined the individual components and the effect of their presence on a success rate of concerts as rituals and motivation of visitors to participate in these events.