MMS aneb Sémiotický potenciál obrazové výpovědi
MMS aneb Sémiotický potenciál obrazové výpovědi
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70393Identifikátory
SIS: 131546
Katalog UK: 990020102070106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [6821]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Karľa, Michal
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Elektronická kultura a sémiotika
Katedra / ústav / klinika
Katedra elektronické kultury a sémiotiky
Datum obhajoby
18. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
digitální fotografie, fotografie, ikon, index, komunikace, Peirce, pragmatismus, sémiotika, znakKlíčová slova (anglicky)
communication, digital photography, icon, index, Peirce, photography, pragmatism, sign, semioticsVprvní kapitole se podíváme na transformaci a evoluci fotoaparátu, který na své cestě za přeměnou v komunikační medium urazil dlouhou cestu z fáze neohrabaného stroje na skleněné desky do fáze všudypřítomného osobního digitálního společníka pro každý den. Ve druhé kapitole prozkoumáme dopad digitalizace na teoretické pojetí fotografie a na její pozici v kontextu současnosti. Dále se dotkneme hnutí pragmatismu (primárně verzí Charlse Sanderse Peirce a Williama Jamese), což nám umožní nahlížet na naše téma jako na problém více holisticko-interaktivní než jako na fragmetované kusy skládačky. Čtvrtá kapitola je věnována schopnosti symbolického myšlení - ve světě tak unikátního prvku, že je k nalezné pouze u lidského druhu, a jehož principy se velice blíži myšlenkovo-znakovému systému navrženého Peircem. V páte a poslední kapitole uvidíme, jak to vše lze spojit s samotným fotografiím, když jsou použity současným digitálním intecinálním sémiotickým způsobem. I
In the first chapter we will have a look at the transformation and evolution of a photo-camera which on its way to become a medium ofcommunication came a long way from cumbersome glass-plate machinery to the current ubiquitous day-to-day personal digital companion. In the second chapter we will explore the effects of digitisation on the theoretical notion of photography and its position in the present context. Next we will touch on the movement of pragmatism (primarily those versions ofCharles Sanders Peirce and William James) that will allow us to regard our matter as a more holistic interactive problem than dissected pieces of a puzzle; and we will also recapitulate parts of Peirce's theory of signs that are relevant to our cause. The fourth chapter is about the ability of symbolic reasoning - a feature so unique in the world that it is only found in humans and whose principles are very close to the thought-sign system that Peirce devised. In the fifth and last chapter we will see how all that connects to the photographs themselves when they are used in the current digital intention-laden semiotic manner. I