Geologické učivo ve školních vzdělávacích programech gymnázií
Geology in the Upper Secondary General Education Curricula
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70255Identifiers
Study Information System: 132271
Collections
- Kvalifikační práce [20130]
Author
Advisor
Referee
Ziegler, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Geology Oriented at Education - Biology Oriented at Education
Department
Institute of Geochemistry, Mineralogy and Mineral Resources
Date of defense
12. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
geologie,školní vzdělávací program gymnáziíKeywords (English)
geology,Upper Secondary General Education CurriculaPráce hodnotí, jakou formou jednotlivá gymnázia řadí geologické učivo do svých školních vzdělávacích programů a jak využívají volnost, kterou jim nabízí Rámcový vzdělávací program. Byly prostudovány školní vzdělávací programy čtyřletých gymnázií a vyššího stupně gymnázií víceletých. Celkem bylo takto sledováno 180 škol. Většina škol nevyužívá možnost vytvoření samostatného předmětu a zařazuje geologické učivo do jiného předmětu, kterým je nejčastěji Zeměpis/Geografie a na druhém místě Biologie. Mnoho škol ho též dělí do více přírodovědných předmětů. Pouze devět gymnázií zařadilo geologické učivo do samostatného předmětu Geologie. Velmi malá pozornost je na gymnáziích věnována práci v terénu a geologické exkurzi. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This thesis evaluates various forms used by upper secondary general schools ("gymnázium" in Czech) to implement geology to in their school curricula and how these schools use the freedom afforded by the Framework educational program. Educational programs of 180 schools were studied. Most schools do not use the possibility of creating a separate subject Geology and include the geological themes to another subject, mostly Geography and Biology in the second place. Many schools also divided them into several science subjects. Only nine schools concentrated the geological curriculum to create a separate subjekt Geology. Very little attention has been paid to geological fieldworks and geological excursions. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)