Vliv sociálních sítí na zájem o politiku: případová studie první přímé volby prezidenta v České republice
The impact of social networks on the involvement of public in politics: a case study of the first direct presidental election in the Czech republic
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70033Identifiers
Study Information System: 139233
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Švelch, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
23. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Sociální sítě, Facebook, zájem o politiku, politická participace, prezidentské volby, prezidentská kampaňKeywords (English)
Social networks, Facebook, interest in politics, political participation, presidential elections, presidential campaignSociální sítě v dnešní době sdružují miliony až miliardy lidí, které v těchto virtuálních komunitách tráví čím dál více svého času. Není tedy překvapením, že se jejich potencionální vliv na společnost stává středem zájmu mnoha odborníků. Podle některých autorů sociální sítě nabízí příležitost k politickému zapojení i těm, kteří se obecně nezapojují. Toho si všímají i politici, kteří začínají využívat tyto sítě k mobilizaci voličů. Příkladem jsou první přímé prezidentské volby v ČR, kdy se někteří z kandidátů snažili využít potenciál sociálních sítí ke k zisku voličů. Během prezidentské kampaně 2012/2013 se jejich uživatelé mohli zapojit do různých politických aktivit, kterými tak sdíleli své politické názory. Tato práce si klade za cíl zjistit, jaký vliv mělo využívání sociální sítě, konkrétně Facebooku, na zájem o politiku u věkové kategorie 18-35 let v prvních přímých prezidentských volbách. Práce se zaměřuje na vliv Facebooku z důvodu, že se jedná o nejpoužívanější sociální síť v Česku a zároveň kvůli tomu, že tato síť hrála podle názoru některých odborníků důležitou roli v prezidentské kampani. Práce se bude opírat o kvantitavní výzkum ve formě dotazníkového šetření, který byl vytvořen na základě studie poskytnuté Jessicou Vitak.
Nowadays social networks have millions or some even billions of users who spend most of their free time there. Therefore there is no surprise that the potential impact on society becomes part of many experts research. According to some authors, social networks offer an opportunity for political participation especially for those who generally do not participate. Even politicians start to use these networks to mobilize voters. We can observe this new trend in the first direct presidential elections in the Czech Republic 2013, when some of the candidates tried to reach and mobilize voters through social networks. During presidential campaign 2012/2013, users could have participated in various political activities which enabled sharing political views. The aim of this paper is to determine the impact of using social networks during presidential elections, particularly using of Facebook, on interest in politics between users 18- 35 years. The diploma thesis focuses on the impact of Facebook because it is the most popular and used social network in the Czech Republic and also due to the fact that some experts argue that this social network played an important role in the presidential campaign. This paper will be based on quantitative research in form of a questionnaire survey, which was created on the...