Fenomén zombie ve filmech George A. Romera
The Phenomenon of Zombies in Films by George A. Romero
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69889Identifikátory
SIS: 112061
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Svatoňová, Kateřina
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filmová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra filmových studií
Datum obhajoby
11. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
zombie, vúdú, otroctví, bokor, ti bon ange, svoboda, nesvoboda, kapitalismus, konzum, společenská třída, marxismus, ideologie, medialita, technologie, metaforaKlíčová slova (anglicky)
zombies, voodoo, slavery, bocor, ti bon ange, freedom, serfdom, capitalism, consumerism, social class, marxism, ideology, mediality, technology, metaphor(česky) Tato práce se zabývá fenoménem zombie ve filmech George A. Romera. Jejím cílem je dokázat, že ačkoli se charakteristiky fenoménu v rámci jednotlivých snímků tohoto režiséra výrazně proměnily, zachoval si i přesto základní metaforickou funkci, již měl i v době svého vzniku, v 17. století na Haiti. Analytická část práce, ve které jsou rozebírány tři vybrané zombie horory George A. Romera (Úsvit mrtvých, Země mrtvých a Deník mrtvých) se opírá o postupy neoformalistické analýzy. Na základě analýzy jednotlivých snímků dokazuji, že fenomén zombie v Romerových snímcích funguje, stejně jako na Haiti, jakožto metafora otroctví, přičemž tato metafora je variována v závislosti na problémech aktuálně tematizovaných tím kterým snímkem a funguje jako kritika současné společnosti.
(in English) This work deals with the phenomenon of zombie in films by George A. Romero. Its objective is to prove that, although the characteristics of the phenomenon underwent significant change within individual films by this director, it still preserved the basic metaphoric function it had already at the time of its origination in Haiti in the 17th century. . The analytical part, in which three selected zombie horrors by George A. Romero (Dawn of the Dead, Land of the Dead and Diary of the Dead) are discussed, is based on the methods of neoformalist analysis. Based on the analysis of individual films, I have proved that the zombie phenomenon in Romero's films works, the same as it does in Haiti, as a metaphor of slavery with this metaphor being varied depending on the issues that become the current topic of each of the films whose actual aim is to criticise the contemporary society.