Show simple item record

The Phenomenon of Zombies in Films by George A. Romero
dc.contributor.advisorČeněk, David
dc.creatorČada Wernischová, Nelly
dc.date.accessioned2017-05-27T11:18:34Z
dc.date.available2017-05-27T11:18:34Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/69889
dc.description.abstract(česky) Tato práce se zabývá fenoménem zombie ve filmech George A. Romera. Jejím cílem je dokázat, že ačkoli se charakteristiky fenoménu v rámci jednotlivých snímků tohoto režiséra výrazně proměnily, zachoval si i přesto základní metaforickou funkci, již měl i v době svého vzniku, v 17. století na Haiti. Analytická část práce, ve které jsou rozebírány tři vybrané zombie horory George A. Romera (Úsvit mrtvých, Země mrtvých a Deník mrtvých) se opírá o postupy neoformalistické analýzy. Na základě analýzy jednotlivých snímků dokazuji, že fenomén zombie v Romerových snímcích funguje, stejně jako na Haiti, jakožto metafora otroctví, přičemž tato metafora je variována v závislosti na problémech aktuálně tematizovaných tím kterým snímkem a funguje jako kritika současné společnosti.cs_CZ
dc.description.abstract(in English) This work deals with the phenomenon of zombie in films by George A. Romero. Its objective is to prove that, although the characteristics of the phenomenon underwent significant change within individual films by this director, it still preserved the basic metaphoric function it had already at the time of its origination in Haiti in the 17th century. . The analytical part, in which three selected zombie horrors by George A. Romero (Dawn of the Dead, Land of the Dead and Diary of the Dead) are discussed, is based on the methods of neoformalist analysis. Based on the analysis of individual films, I have proved that the zombie phenomenon in Romero's films works, the same as it does in Haiti, as a metaphor of slavery with this metaphor being varied depending on the issues that become the current topic of each of the films whose actual aim is to criticise the contemporary society.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectzombiecs_CZ
dc.subjectvúdúcs_CZ
dc.subjectotroctvícs_CZ
dc.subjectbokorcs_CZ
dc.subjectti bon angecs_CZ
dc.subjectsvobodacs_CZ
dc.subjectnesvobodacs_CZ
dc.subjectkapitalismuscs_CZ
dc.subjectkonzumcs_CZ
dc.subjectspolečenská třídacs_CZ
dc.subjectmarxismuscs_CZ
dc.subjectideologiecs_CZ
dc.subjectmedialitacs_CZ
dc.subjecttechnologiecs_CZ
dc.subjectmetaforacs_CZ
dc.subjectzombiesen_US
dc.subjectvoodooen_US
dc.subjectslaveryen_US
dc.subjectbocoren_US
dc.subjectti bon angeen_US
dc.subjectfreedomen_US
dc.subjectserfdomen_US
dc.subjectcapitalismen_US
dc.subjectconsumerismen_US
dc.subjectsocial classen_US
dc.subjectmarxismen_US
dc.subjectideologyen_US
dc.subjectmedialityen_US
dc.subjecttechnologyen_US
dc.subjectmetaphoren_US
dc.titleFenomén zombie ve filmech George A. Romeracs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-11
dc.description.departmentFilm Studies Departmenten_US
dc.description.departmentKatedra filmových studiícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId112061
dc.title.translatedThe Phenomenon of Zombies in Films by George A. Romeroen_US
dc.contributor.refereeSvatoňová, Kateřina
dc.identifier.aleph001852486
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFilmová studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineCinema Studiesen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra filmových studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Film Studies Departmenten_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilmová studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enCinema Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.cs(česky) Tato práce se zabývá fenoménem zombie ve filmech George A. Romera. Jejím cílem je dokázat, že ačkoli se charakteristiky fenoménu v rámci jednotlivých snímků tohoto režiséra výrazně proměnily, zachoval si i přesto základní metaforickou funkci, již měl i v době svého vzniku, v 17. století na Haiti. Analytická část práce, ve které jsou rozebírány tři vybrané zombie horory George A. Romera (Úsvit mrtvých, Země mrtvých a Deník mrtvých) se opírá o postupy neoformalistické analýzy. Na základě analýzy jednotlivých snímků dokazuji, že fenomén zombie v Romerových snímcích funguje, stejně jako na Haiti, jakožto metafora otroctví, přičemž tato metafora je variována v závislosti na problémech aktuálně tematizovaných tím kterým snímkem a funguje jako kritika současné společnosti.cs_CZ
uk.abstract.en(in English) This work deals with the phenomenon of zombie in films by George A. Romero. Its objective is to prove that, although the characteristics of the phenomenon underwent significant change within individual films by this director, it still preserved the basic metaphoric function it had already at the time of its origination in Haiti in the 17th century. . The analytical part, in which three selected zombie horrors by George A. Romero (Dawn of the Dead, Land of the Dead and Diary of the Dead) are discussed, is based on the methods of neoformalist analysis. Based on the analysis of individual films, I have proved that the zombie phenomenon in Romero's films works, the same as it does in Haiti, as a metaphor of slavery with this metaphor being varied depending on the issues that become the current topic of each of the films whose actual aim is to criticise the contemporary society.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra filmových studiícs_CZ
dc.identifier.lisID990018524860106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV