The poetic form of Sylvia Plath's early poems
Básnická forma ranných básní Sylvie Plath
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69860Identifiers
Study Information System: 96104
Collections
- Kvalifikační práce [22606]
Author
Advisor
Referee
Armand, Louis
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
8. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Sylvia Plath, an analysis of selected early poetry of Sylvia Plath, traditional verse forms, Plath's early elegies with reference to Peter Sacks' study The English Elegy, development of Plath's poetic style, innovative approach to elegy of the 20th centuryKeywords (English)
Sylvie Plath,analýza vybrané rané poezie Sylvie Plath, tradiční básnické formy, počáteční elegie Plath s odkazy na knihu Petera Sackse "The English Elegy", rozvoj básnického stylu Plath, inovativní přístup k elegii 20. stoletíAnotace: Tato práce se zabývá analýzou vybrané rané poezie Sylvie Plath na základě období, ve kterém se básnířka často spoléhala na tradiční formy a byla inspirována mnoha básnickými vlivy. Počáteční poezie Sylvie Plath se vyznačuje experimentální fází, ze které se vyvinula zralá, mocná poezie s řízeným rytmem. V úvodní kapitole se zabýváme objasněním hlavních básnických forem, které Plath opakovaně používá, a které budeme analyzovat na příkladech několika básní, jež Plath napsala ve svých raných dvacátých letech, včetně básní ze sbírky The Colossus. Pozdější básně, které zde budou analyzovány, projevují úsilí pro volnější strukturu a pružnost. Druhá kapitola je zaměřena na analýzu různých poetických vlivů. Plath byla značně inspirována jak svými předchůdci, tak i současníky, což dokládá její použití různých básnických prostředků, dikce a dokonce i témat. V její rané tvorbě můžeme pozorovat pečlivé cvičení a učení se různým tradičním formám poezie - např. aliteračnímu verši staré anglické poezie. Tyto tradiční básnické formy musí být přezkoumány s cílem prokázat význam této praxe, která později vedla k poezii vysokého pokroku. Třetí kapitola poskytuje přehled o elegii a její hlavní funkci v historickém vývoji, a analýzu počátečních elegií Plath s odkazy na knihu Petera Sackse "The English Elegy" a esej...
This thesis is concerned with an analysis of selected early poetry of Sylvia Plath on the basis of the apprentice period, in which she often relied on traditional verse forms and was inspired by poetic influences. Plath's poetry is marked by a progress from experimental phase to mature, powerful poetry of controlled rhythm. In the introductory chapter, we are concerned with an elucidation of the major verse forms Plath employed repeatedly exemplified by several poems Plath wrote in her early twenties including the poems of The Colossus. The later poems discussed display an effort for a freer structure and flexibility. The second chapter focuses on the analysis of various poetic influences. Plath was immensely inspired by both her predecessors and contemporaries, which can be seen in her employment of poetic devices, diction and even themes. Plath's apparent meticulous practice and learning of the diverse traditional verse forms - for example the alliterative meter of Old English poetry - shall be examined in order to demonstrate the importance of this practice which later led to the poetry of high technical achievement. The third chapter provides a survey on elegy and its major function in the course of development and analysis of Plath's early elegies with reference to Peter Sacks' study The...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Unbinding the Female Prometheus: L'Écriture féminine in Selected Poetry of Sylvia Plath
Defence status: DEFENDEDPiňosová, Michaela (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)Date of defense: 5. 9. 2017The definition of one's femininity and its reflection in poetic language are two recurring issues examined by contemporary feminist critics. In their works, they consistently challenge the opinion that true poetry is ... -
The Fragmentation of Identity in the Work of Sylvia Plath: The (Im)possibility of Escaping the "Bell Jar"
Defence status: DEFENDEDUrbanová, Aneta (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2021)Date of defense: 8. 9. 2021Tato bakalářská práce se zabývá tématem krize ženské identity v románu Pod skleněným zvonem Sylvie Plathové a vybraných básních z její pozdní sbírky Ariel, přičemž se zaměřuje převážně na zobrazení ztracené a roztříštěné ... -
Denník ako súčasť poetickej výpovede Alejandry Pizarnikovej
Defence status: DEFENDEDFilová, Miroslava (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2020)Date of defense: 15. 6. 2020This Master's thesis is mainly focused on the poetics and poetic style and language of Argentinian author Alejandra Pizarnik. The main objective here is to show that they are not only present in her poetry but also in her ...