Analýza mediálních sdělení: Palachův týden 1989
The Analysis of Media Messages: the 1989 Palach Week
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69796Identifiers
Study Information System: 143114
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Tůma, Oldřich
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Contemporary History
Department
Department of German and Austrian Studies
Date of defense
17. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Mediální analýza, média, denní tisk, komunistický režim, Palachův týden, 1989Keywords (English)
Media analysis, media, the newspaper, communist regime, Palach Week, 1989Předkládaná práce analyzuje šest hlavních celostátních deníků, které vycházely v Československu v roce 1989. Sledovaným tématem analýzy jsou události tzv. Palachova týdne, které probíhaly v lednu roku 1989. Mezi hlavní teze patří to, že deníky, které vydávaly politické strany, informovaly o událostech více než jiná periodika. Tento předpoklad se potvrdil jen částečně, když v počtu článků je na prvním místě deník komunistické strany Rudé právo, ostatní stranické deníky však zaostávají. K hlavním zjištěním patří skutečnost, že všechny deníky užívaly mediální prostředky v různém poměru. Kromě toho byly ve sledovaném období shodně u všech listů identifikovány dva zlomové dny, které ohraničovaly nárůst či pokles v počtu článků. Za výzkumnou metodu byla použita kvantitativní analýza doplněná o částečnou komparaci výsledků.
The main proposition is that the newspapers which were published by political parties were informing about the events more frequently than other media. This assumption was proved just in part - the newspaper with the biggest number of articles concerning the events was "Rudé právo" published by the communist party, however, the rest of the communist press was lagging behind. One of the findings of this work is that all of the newspapers used media instruments in different proportion. Apart from that, two days of a turning point are identified in all the newspapers in the given period of analysis, both of them were marked with an increase or decrease of the number of articles. The chosen reasearch method is the quantitative analysis supplemented in part by comparison of the results.