Analýza mediálních sdělení: Palachův týden 1989
The Analysis of Media Messages: the 1989 Palach Week
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69796Identifikátory
SIS: 143114
Katalog UK: 990020099210106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tůma, Oldřich
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Soudobé dějiny
Katedra / ústav / klinika
Katedra německých a rakouských studií
Datum obhajoby
17. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Mediální analýza, média, denní tisk, komunistický režim, Palachův týden, 1989Klíčová slova (anglicky)
Media analysis, media, the newspaper, communist regime, Palach Week, 1989Předkládaná práce analyzuje šest hlavních celostátních deníků, které vycházely v Československu v roce 1989. Sledovaným tématem analýzy jsou události tzv. Palachova týdne, které probíhaly v lednu roku 1989. Mezi hlavní teze patří to, že deníky, které vydávaly politické strany, informovaly o událostech více než jiná periodika. Tento předpoklad se potvrdil jen částečně, když v počtu článků je na prvním místě deník komunistické strany Rudé právo, ostatní stranické deníky však zaostávají. K hlavním zjištěním patří skutečnost, že všechny deníky užívaly mediální prostředky v různém poměru. Kromě toho byly ve sledovaném období shodně u všech listů identifikovány dva zlomové dny, které ohraničovaly nárůst či pokles v počtu článků. Za výzkumnou metodu byla použita kvantitativní analýza doplněná o částečnou komparaci výsledků.
The main proposition is that the newspapers which were published by political parties were informing about the events more frequently than other media. This assumption was proved just in part - the newspaper with the biggest number of articles concerning the events was "Rudé právo" published by the communist party, however, the rest of the communist press was lagging behind. One of the findings of this work is that all of the newspapers used media instruments in different proportion. Apart from that, two days of a turning point are identified in all the newspapers in the given period of analysis, both of them were marked with an increase or decrease of the number of articles. The chosen reasearch method is the quantitative analysis supplemented in part by comparison of the results.
