Význam Bernarda Bolzana pro výchovu a vzdělání
Importance of Bernard Bolzano for Education
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69573Identifiers
Study Information System: 167547
Collections
- Kvalifikační práce [1516]
Author
Advisor
Referee
Kaplánek, Michal
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Pastoral and Social Work
Department
Jabok
Date of defense
23. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Práce Význam Bernarda Bolzana pro výchovu a vzdělávání seznámí čtenáře s osobností Bernarda Bolzana ve dvou rovinách. První nese roli spíše historicko-popisnou. Seznámí čtenáře s Bernardem Bolzanem a historickým kontextem jeho života a díla. Druhá se pak zaměřuje konkrétněji na Bolzanovu pedagogickou činnost. Jejím úkolem je jít více do hloubky a představit tak čtenáři Bolzanovu motivaci a filosofický podklad k volbě učitelského povolání, pojednat o jejích konkrétních podobách a ohlasech a v neposlední řadě také postavit Bernarda Bolzana do dialogu s pedagogikou dnešní. Dvěma rovinám odpovídají dvě kapitoly, na něž je práce rozdělena a které se vzájemně doplňují, v záměru poukázat na Bolzanův význam v oblasti pedagogiky. Práce by měla čtenáři ukázat, v čem tkví přínos Bolzanova pedagogického působení a nabídnout tak, především v rovině motivační, inspiraci pedagogice dnešní. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The thesis Importance of Bernard Bolzano for education will give the reader opportunity to get to know Bernard Bolzano from two different spheres. The first takes the descriptive role and explain the historical context of Bolzano's life and work. The second one gives a closer look to Bolzano's pedagogical work. The task here is to go deeper into the subject and represent the Bolzano's motivation and philosophical background for choosing the teacher career, shows how his pedagogical work looks like in the practice and what heritage he left behind. Last but not least Bolzano will be put in to the dialogue with today's pedagogy. These two mentioned spheres are represneted by two chapters in the thesis, which supports each other in the one goal - to show the Bolzano's contribution to the pedagogical subject. The thesis should show to the reader in which particularly lie in this contribution and thus inspire today's pedagogy - especially in the motivational sphere. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)