Kreativní třída v Praze
The creative class in Prague
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67176Identifikátory
SIS: 118773
Kolekce
- Kvalifikační práce [20088]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pospíšilová, Lucie
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Demografie se sociální geografií
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
16. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
kreativita, kreativní třída, kultura, kreativní index, inovace, Praha, životní stylKlíčová slova (anglicky)
creativity, creative class, culture, creative index, innovation, Prague, life styleKreativní třída v Praze Abstrakt Cílem této práce je vymezit městské části Prahy, které vykazují vyšší podíl kreativní třídy. Dalším cílem je pojmenovat důvody tohoto jevu. Výzkum byl proveden kombinací kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Kvantitativní přístup spočíval v analýze dat Sčítání lidu, domů a bytů 2011, těžištěm kvalitativní části bylo vedení strukturovaných rozhovorů se zástupci kreativní třídy žijícími v Praze 7. To bylo doplněno zúčastněným pozorováním a neformálními rozhovory. Výsledky výzkumu ukázaly, že nejvyšší výskyt kreativní třídy vykazují městské části v centru Prahy a k němu přilehlé. Periferní oblasti jsou výjimkou. Příčinou tohoto jevu ve zkoumané oblasti byla blízkost centra města, městská zeleň a místní komunita. Sledovaná cílová skupina potvrdila, že výběr lokality místa bydliště způsobil to, že začali mnohem méně využívat další městské části. Klíčová slova: kreativita, kreativní třída, kultura, kreativní index, inovace, Praha
Creative Class in Prague Abstract The objective of this thesis is to define the districts of Prague which evince higher ratio of the creative class. Another objective is to identify the reasons of this phenomenon. The research was done by the combination of the quantitative and qualitative approach. The quantitative research consisted of the analysis of the Population and Housing Census 2011 data, the focus of the qualitative part has been structured interviews with the representatives of this creative class who live in Prague 7. This was complemented by the participating observation and informal interviews. The research results showed that the highest ratio of the creative class is in the districts in the central area of Prague and the districts in the adjacent areas. The peripheral districts are exceptions. The reasons of this phenomenon in the studied area are nearness to downtown, the urban nature, and the local community. The target group confirmed that the choice of residence location caused that they had become much less dependent on other districts. Keywords: creativity, creative class, culture, creative index, innovation, Prague