Formování identity prostřednictvím dějepisu Obraz česko-slovenských vazeb od středověku do současnosti na stránkách učebnic 20. století
Forming of identity through history lessons The description of Czech-Slovak relations since the Middle Ages to the present in textbooks of the 20th century
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66858Identifiers
Study Information System: 124389
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Rychlík, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History
Department
Institute of Czech History
Date of defense
16. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
učebnice dějepisu, čechoslovakismus, česko-slovenské vazby, husitství, národní obrození, vznik ČeskoslovenskaKeywords (English)
history textbooks, czechoslovakism, Czech-Slovak relations, husittism, national revival, formation of CzechoslovakiaTato práce je věnovaná analýze českých učebnic dějepisu používaných v Československu v letech 1918-1939 a v letech 1945-1989. Vybraný vzorek učebnic je zkoumán zejména z pohledu zastoupení česko-slovenské problematiky a vlivu čechoslovakismu na tvorbu dějepisných textů. Práce vychází z předpokladu, že školní dějepis má výraznou identitotvornou funkci. V první části práce jsou popisována teoretická východiska, v druhé potom konkrétní závěry a příklady z analýzy pramenů. Pozornost je věnována teorii čechoslovakismu, jejímu historickému vývoji a reflexi v historické vědě. Hlavní témata analytické části představují husitství, národní obrození a vznik Československa.
This bachelor thesis deals with an analysis of Czech history textbooks that were used in schools in Czechoslovakia during the years 1918-1939 and years 1945-1989. A chosen sample of textbooks is analysed from the perspective of Czech-Slovak relations and of the influence of czechoslovakism on making of history school text. The thesis is based on the assumption that history education takes a signifiant part in making of one's identity. The first part of this thesis describes the theoretical resources, the second the specific conclusions and examples of analysis of the historical sources. Special attention is payed to the theory of czechoslovakism, its historical evolution and its echo in historiography. The topics of the analytic part are husittism, national revival and formation of Czechoslovakia.