Show simple item record

Forming of identity through history lessons The description of Czech-Slovak relations since the Middle Ages to the present in textbooks of the 20th century
dc.contributor.advisorŠedivá Koldinská, Marie
dc.creatorŠedivá, Barbora
dc.date.accessioned2017-05-27T01:12:16Z
dc.date.available2017-05-27T01:12:16Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/66858
dc.description.abstractTato práce je věnovaná analýze českých učebnic dějepisu používaných v Československu v letech 1918-1939 a v letech 1945-1989. Vybraný vzorek učebnic je zkoumán zejména z pohledu zastoupení česko-slovenské problematiky a vlivu čechoslovakismu na tvorbu dějepisných textů. Práce vychází z předpokladu, že školní dějepis má výraznou identitotvornou funkci. V první části práce jsou popisována teoretická východiska, v druhé potom konkrétní závěry a příklady z analýzy pramenů. Pozornost je věnována teorii čechoslovakismu, jejímu historickému vývoji a reflexi v historické vědě. Hlavní témata analytické části představují husitství, národní obrození a vznik Československa.cs_CZ
dc.description.abstractThis bachelor thesis deals with an analysis of Czech history textbooks that were used in schools in Czechoslovakia during the years 1918-1939 and years 1945-1989. A chosen sample of textbooks is analysed from the perspective of Czech-Slovak relations and of the influence of czechoslovakism on making of history school text. The thesis is based on the assumption that history education takes a signifiant part in making of one's identity. The first part of this thesis describes the theoretical resources, the second the specific conclusions and examples of analysis of the historical sources. Special attention is payed to the theory of czechoslovakism, its historical evolution and its echo in historiography. The topics of the analytic part are husittism, national revival and formation of Czechoslovakia.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectučebnice dějepisucs_CZ
dc.subjectčechoslovakismuscs_CZ
dc.subjectčesko-slovenské vazbycs_CZ
dc.subjecthusitstvícs_CZ
dc.subjectnárodní obrozenícs_CZ
dc.subjectvznik Československacs_CZ
dc.subjecthistory textbooksen_US
dc.subjectczechoslovakismen_US
dc.subjectCzech-Slovak relationsen_US
dc.subjecthusittismen_US
dc.subjectnational revivalen_US
dc.subjectformation of Czechoslovakiaen_US
dc.titleFormování identity prostřednictvím dějepisu Obraz česko-slovenských vazeb od středověku do současnosti na stránkách učebnic 20. stoletícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-06-16
dc.description.departmentInstitute of Czech Historyen_US
dc.description.departmentÚstav českých dějincs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId124389
dc.title.translatedForming of identity through history lessons The description of Czech-Slovak relations since the Middle Ages to the present in textbooks of the 20th centuryen_US
dc.contributor.refereeRychlík, Jan
dc.identifier.aleph001783813
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistoriecs_CZ
thesis.degree.disciplineHistoryen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHistoriecs_CZ
uk.degree-discipline.enHistoryen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato práce je věnovaná analýze českých učebnic dějepisu používaných v Československu v letech 1918-1939 a v letech 1945-1989. Vybraný vzorek učebnic je zkoumán zejména z pohledu zastoupení česko-slovenské problematiky a vlivu čechoslovakismu na tvorbu dějepisných textů. Práce vychází z předpokladu, že školní dějepis má výraznou identitotvornou funkci. V první části práce jsou popisována teoretická východiska, v druhé potom konkrétní závěry a příklady z analýzy pramenů. Pozornost je věnována teorii čechoslovakismu, jejímu historickému vývoji a reflexi v historické vědě. Hlavní témata analytické části představují husitství, národní obrození a vznik Československa.cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis deals with an analysis of Czech history textbooks that were used in schools in Czechoslovakia during the years 1918-1939 and years 1945-1989. A chosen sample of textbooks is analysed from the perspective of Czech-Slovak relations and of the influence of czechoslovakism on making of history school text. The thesis is based on the assumption that history education takes a signifiant part in making of one's identity. The first part of this thesis describes the theoretical resources, the second the specific conclusions and examples of analysis of the historical sources. Special attention is payed to the theory of czechoslovakism, its historical evolution and its echo in historiography. The topics of the analytic part are husittism, national revival and formation of Czechoslovakia.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českých dějincs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV