Integrace dětí s Asperger syndromem na ZŠ - zkušenost očima matek
Integration of children with Asperger syndrome into primary school - experience through the eyes of mothers
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66592Identifiers
Study Information System: 135650
Collections
- Kvalifikační práce [1516]
Author
Advisor
Referee
Čihánková, Ivana
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Pastoral and Social Work
Department
Jabok
Date of defense
28. 1. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Bakalářské práce popisuje zkušenost očima matek při integraci dětí s Aspergerovým syndromem do běžné základní školy. Práce se dělí na dvě části. První část práce vysvětluje teoretická východiska potřebná k pochopení procesu integrace, dále nás seznamuje s účastníky integračního procesu a fak-tory, které pozitivně ovlivňují proces integrace. Praktická část zaznamenává rozhovory s matkami o průběhu a problémech integračního procesu a zabývá se jejich zkušenostmi a pocity při procesu integrace dětí do základní školy. Rozhovory jsou aplikovány na základně výzkumných otázek týkajících se hle-dání a důvodu výběru vhodné školy, průběhu zaškolení dítěte a popisu procesu integrace, včetně současnosti a problémů, se kterými se matky setkaly při inte-graci. Zpracováním, tříděním a analýzou dat z rozhovorů je interpretován závěr, který zobrazuje reálnou zkušenost matek při integraci dětí s Aspergerovým syndromem do běžné základní školy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Bachelor thesis describes the experience through the eyes of mothers of the children with Asperger's syndrome integrated into regular primary schools. The work is divided into two parts. The first part explains the theoretical back-ground needful to understand the integration process itself, further acquaints us with the participants of the integration process and the factors that positively influence the integration process. The practical part records interviews of mothers on the process and problems of the integration process and deals with the experiences and feelings of mothers in the process of integrating chil-dren into the primary school. Interviews with mothers are applied to a base of the research questions concerning finding and choosing suitable school, process the training of the child and the description of the integration process, in-cluding the presence and the problems that they have encountered in the inte- gration. Data from interviews were processing, sorting and analyzing and they are interpreted in the conclusion that shows real experience in the integration of mothers of children with Asperger's syndrome into regular primary schools. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)