Maska - tvář - mimika. Využití tématu v pedagogické praxi
Mask - face - expression. Theme utilization in pedagogical practice
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65977Identifikátory
SIS: 119411
Kolekce
- Kvalifikační práce [19128]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Jakubcová Hajdušková, Lucie
Oponent práce
Kitzbergerová, Leonora
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy výchova ke zdraví - výtvarná výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
26. 5. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
maska, image, identita, identifikace, maskování, demaskování, hra, realita, společnostKlíčová slova (anglicky)
mask, image, identity, identification, masking, unmasking, play, reality, societyChocholáčová, D.; Maska - tvář - mimika. Využití tématu v pedagogické praxi. /Diplomová práce/ Praha 2014 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 83 s. Diplomová práce má charakter teoretické studie a zkoumá současné podoby masky v kontextu její historie. Maska je v práci chápána jako komunikační prostředník mezi světem a jedincem, kdy se individualita jedince setkává s uniformitou masy. Fenomén maskování je zkoumán z pohledu každodenního projevu člověka, identifikujícího se společenskou skupinou s určitými kulturními tradicemi. Maska tak kontempluje mezi rituálem a zábavou, a to sondou do tradičních zvyků, obřadů, rituálů a karnevalů, ale i současného divadelního či výtvarného vyjádření. Práce se zároveň zamýšlí nad současným postavením ritu. Cílem práce je vymezit současné postavení člověka, jeho masky, tváře a mimiky v moderním světě. Pedagogické využití nabízí implementaci tématu do prostředí mateřské školy a gymnázia nabídkou námětů, z většiny realizovaných a reflektovaných. Součástí práce je zároveň nalezení tématu v přípravě a realizaci galerijních edukací pro dvě výstavy v Galerii Rudolfinum.
Chocholáčová, D.: Mask - Face - Facial expression. Theme utilization in pedagogical practice. /Diploma thesis/ Prague 2014 - Charles University, Faculty of Education, department of art education,83 p. Diploma thesis is oriented as a theoretical study and research of mask in prezent form with context of history. In this work mask is understanded as a communication between whole world and one person, when the individuality of person meets uniformity of mass. It deals with phenomenom of masking as a everyday manifestation human being identify with social group with specific culture tradition. Mask contemplates between ritual and fun, by probe of traditions, ceremonials, rituals and carnivals, but also probe of contemporary theatre or art . Diploma thesis also thinks about present position of ritual. Goal of the work is specify everyday human being, his mask, face, facial expression, at the modern world. Pedagogical utilization offers implementation theme to space of nursery school and grammar school offer of topics, mostly realized and reflected. Part of work is together finding theme at preparation and realization gallery education for two exhibitions in Rudolfinum Gallery.