dc.contributor.advisor | Žák, Vojtěch | |
dc.creator | Kürtiová, Alica | |
dc.date.accessioned | 2017-05-26T22:05:15Z | |
dc.date.available | 2017-05-26T22:05:15Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/65943 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá učebními úlohami z fyziky, které pomáhají při rozvoji různých poznávacích operací. Pro tento účel byla použita především taxonomie učebních úloh D. Tollingerové a Bloomova taxonomie poznávacích cílů. V rámci práce byl vypracován materiál, který obsahuje charakteristiku vybraných jedenácti poznávacích operací (indukce, dedukce, transformace, dokazování, abstrakce aj.) a ke každé z nich dvě typické učební úlohy. Zmíněný materiál byl vytvořen s cílem ozřejmit, jak rozpoznat, případně i vytvořit další úlohy zaměřené na vybrané poznávací operace. Tento proces může kromě jiného pomoci při formulaci, plnění a kontrole stanovených výukových cílů, motivaci a aktivizaci činnosti žáků a k rozvoji klíčových kompetencí. Klíčová slova: učební úloha, fyzikální úloha, kognitivní operace, poznávací proces, taxonomie D. Tollingerové | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis deals with the role of physics problems which help to develop various cognitive operations. Mainly the taxonomy of the learning tasks by Tollingerová and the Bloom's taxonomy of educational objectives have been used for this purpose. A material which contains characteristics of eleven chosen cognitive operations (induction, deduction, transformation, proving, abstraction etc.) and two typical learning tasks to each cognitive operation has been elaborated in this thesis. The material was created to guide and simplify the selection and creation of physics problems whose solution supports the development of cognitive operations. This process can inter alia help to define, fill and check required educational goals. It may also help with student's motivation or the development of key competencies. Keywords: learning task, physics problem, cognitive operation, cognitive process, taxonomy by Tollingerová | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.subject | fyzikální vzdělávání | cs_CZ |
dc.subject | fyzikální úloha | cs_CZ |
dc.subject | poznávací operace | cs_CZ |
dc.subject | physics education | en_US |
dc.subject | physics problem | en_US |
dc.subject | cognitive operation | en_US |
dc.title | Fyzikální úlohy k rozvoji různých poznávacích operací | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2014 | |
dcterms.dateAccepted | 2014-05-21 | |
dc.description.department | Department of Physics Education | en_US |
dc.description.department | Katedra didaktiky fyziky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
dc.identifier.repId | 130106 | |
dc.title.translated | Physics problems for development of various cognitive operations | en_US |
dc.contributor.referee | Kekule, Martina | |
dc.identifier.aleph | 001777572 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství fyziky - matematiky pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of Physics and Mathematics at Higher Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Fyzika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Physics | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Matematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky fyziky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Mathematics and Physics::Department of Physics Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | MFF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství fyziky - matematiky pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of Physics and Mathematics at Higher Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Fyzika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Physics | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zabývá učebními úlohami z fyziky, které pomáhají při rozvoji různých poznávacích operací. Pro tento účel byla použita především taxonomie učebních úloh D. Tollingerové a Bloomova taxonomie poznávacích cílů. V rámci práce byl vypracován materiál, který obsahuje charakteristiku vybraných jedenácti poznávacích operací (indukce, dedukce, transformace, dokazování, abstrakce aj.) a ke každé z nich dvě typické učební úlohy. Zmíněný materiál byl vytvořen s cílem ozřejmit, jak rozpoznat, případně i vytvořit další úlohy zaměřené na vybrané poznávací operace. Tento proces může kromě jiného pomoci při formulaci, plnění a kontrole stanovených výukových cílů, motivaci a aktivizaci činnosti žáků a k rozvoji klíčových kompetencí. Klíčová slova: učební úloha, fyzikální úloha, kognitivní operace, poznávací proces, taxonomie D. Tollingerové | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis deals with the role of physics problems which help to develop various cognitive operations. Mainly the taxonomy of the learning tasks by Tollingerová and the Bloom's taxonomy of educational objectives have been used for this purpose. A material which contains characteristics of eleven chosen cognitive operations (induction, deduction, transformation, proving, abstraction etc.) and two typical learning tasks to each cognitive operation has been elaborated in this thesis. The material was created to guide and simplify the selection and creation of physics problems whose solution supports the development of cognitive operations. This process can inter alia help to define, fill and check required educational goals. It may also help with student's motivation or the development of key competencies. Keywords: learning task, physics problem, cognitive operation, cognitive process, taxonomy by Tollingerová | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky fyziky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990017775720106986 | |