Demotivation among English Language Students and How to Face it
Demotivace u studentů angličtiny a jak jí čelit
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65917Identifiers
Study Information System: 131324
Collections
- Kvalifikační práce [17610]
Author
Advisor
Referee
Synková, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - German language
Department
Information is unavailable
Date of defense
30. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
motivace, demotivace, nuda, strach, učitel, žáci, anglický jazykKeywords (English)
motivation, demotivation, boredom, fear, teacher, pupils, English languageCílem práce je vytvořit povědomí o existenci demotivace ve výuce anglického jazyka a jejích možných příčinách. Hlavní pojmy spojené s motivací a demotivací jsou objasněny, spolu s hlavními demotivačními faktory ve škole, jako učitel, osobnost studenta, strach či neadekvátní využívání odměn a trestů. Cílem výzkumu v podobě dotazníku, který byl uskutečněn na základní a střední škole, bylo popsat míru demotivace na těchto školách a zjistit její důvody. Bylo zjištěno, že míra demotivace je poměrně vysoká, převládající u chlapců, spíše než u dívek. Hlavními demotivujícími faktory se zdají být učitel, učebnice a lenost studentů. Dále byla potvrzena také motivační síla pochvaly. Bylo zjištěno, že demotivace je závažný problém, který je třeba řešit, a proto jsou v práci uvedené některé návrhy, jak nemotivované žáky motivovat. Klíčová slova motivace, demotivace, nuda, strach, učitel, žáci, anglický jazyk
The aim of the thesis is to develop the awareness about the existence of demotivation at English lessons and its possible reasons. Major concepts connected with motivation and demotivation are clarified, along with main demotivating factors at school such as a teacher, student's personality, fear or inadequate use of prize and punishment. The research in the form of a questionnaire realised at a primary and a secondary school was done to describe the degree of demotivation at those schools and to find the reasons for it. It was found out that the degree of demotivation is relatively high, prevalent in boys rather than girls. The main demotivating factors seem to be a teacher, a course book and students' laziness. Also the motivating power of praise was confirmed. It was indicated that demotivation is a serious problem that should be solved and therefore some suggestions how to motivate demotivated pupils are introduced. Key words motivation, demotivation, boredom, fear, teacher, pupils, English language