Oltář v české secesi
The altar in the Czech Art Nouveau
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64457Identifikátory
SIS: 136210
Kolekce
- Kvalifikační práce [23753]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Prahl, Roman
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
28. 5. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
oltář, secese, Jan KastnerKlíčová slova (anglicky)
altar, Art Nouveau, Jan KastnerPráce se věnuje projevům secese v oltářní tvorbě českého řezbáře Jana Kastnera a začlenění secesního oltáře do kontextu soudobého chrámového interiéru. První kapitola se zabývá osobností J. Kastnera a jeho dílem a návrhy včetně exponátů vystavených na světových výstavách, především však oltářní tvorbou. Kastnerovy oltáře byly vytvořeny v secesním či neogotickém stylu, některé však specifickým způsobem kombinují prvky secese a pozdní gotiky. Druhá kapitola představuje tři ukázky chrámů se třemi hlavními oltáři, vytvořenými v různých variantách secese, a s jednotným secesním vybavením. Jde o kostel Povýšení svatého Kříže v Jablonci nad Nisou od Josefa Zascheho, kostel sv. Cyrila a Metoděje v Kroměříži od Huberta Gessnera a Mohylu míru v Praci u Brna od Josefa Fanty. Poslední se pak snaží najít kritéria, jimiž by bylo možno definovat sakrální umělecké dílo jako secesní. Příloha shrnuje historický vývoj křesťanského oltáře.
This thesis is dedicated to the manifestations of Art Nouveau in the altar production of the Czech woodcarver Jan Kastner and the integration of an altar in the Art Nouveau style into the context of a contemporary church interior. The first chapter deals with J. Kastner's personality and his work and plans including his exhibits presented in the world exhibitions, mainly as related to his altar production. Kastner's altars are in the Art Nouveau or pseudo- Gothic style, but some combine in a specific way elements of the Art Nouveau with the late pseudo-Gothic style. The second chapter presents three examples of churches with three main altars (created in different variants of the Art Nouveau) and a corresponding interior in the Art Nouveau style. The three churches are: the Elevation of the Holy Cross Church in Jablonec nad Nisou by Josef Zasche, the church of Saint Cyril and Metoděj in Kroměříž by Hubert Gessner and the Monument of Peace in Prace near Brno by Josef Fanta. The last chapter is an attempt to set up criteria for defining a sacral work of art as one in the Art Nouveau style. The supplement summarizes the historical development of the Christian altar.