Zobrazit minimální záznam

Hrdlička Museum of Man during years 1929-1939 as an example of a popularization of scientific knowledge.
dc.contributor.advisorStella, Marco
dc.creatorToman, Petr
dc.date.accessioned2020-08-25T12:22:49Z
dc.date.available2020-08-25T12:22:49Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/64077
dc.description.abstractThis work is part of a broader effort to revitalize the Hrdlička Museum of Man and to research it from a historical perspective. Starting from the view that the popularization of science by museums in general is problematic and a viable topic for the social sciences, the work attempts to focus on the way the exhibition at the Hrdlička Museum of Man was constructed by its creators. This topic is analyzed from three main perspectives: 1st the scientific standpoints and personal worldviews of the creators, 2nd relations between the museum and the public, and 3rd relations between the museum and the nation state; also, the influence of the building process itself is taken into account. The intention of the work is to look at the origin of the Hrdlička Museum of Man within its cultural, social and political context rather than focus purely on a historical description. It is an attempt to bring to light all the "unscientific" phenomena that shaped the exhibition's scientific, objective and authoritative message to the public. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
dc.description.abstractPráce byla součástí širšího úsilí o revitalizaci Hrdličkova muzea člověka, které se jej zároveň snažilo uchopit coby předmět společenskovědního, zejm. historického, bádání. Vycházeje z obecného problematizování konstrukce popularizačních poselství muzejními institucemi, pokusila se práce zaměřit na způsob, jakým aktéři stojící v pozadí zřízení Hrdličkova muzea člověka vytvářeli tuto expozici. Konstrukce expozice Hrdličkova muzea člověka pak byla nahlédnuta skrze několik rovin, které mohly zásadním způsobem její podobu ovlivnit: 1. vědeckým ukotvením realizátorů a jejich osobními postoji, 2. vztahem k veřejnosti, 3. vztahem ke státu a národu, potaz byl vzat i průběh realizace a okolnosti jej provázející. Cílem tak bylo zpracovat počátky Hrdličkova muzea jinak, než jen čistě z hlediska historického popisu vzniku, ale zohlednit i kulturní, společenský a politický kontext, v němž Muzeum vznikalo a působilo. Šlo tak o pokus analyzovat, nakolik tyto z většiny "nevědecké" fenomény zasahovaly do podoby expozice, která měla být vědeckým, objektivním a autoritativním sdělením pro veřejnost. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectmuseumen_US
dc.subjectscienceen_US
dc.subjectanthropologyen_US
dc.subjectevolutionen_US
dc.subjectraceen_US
dc.subjecteugenicsen_US
dc.subjectvisitoren_US
dc.subjectsocietyen_US
dc.subjectstateen_US
dc.subjectmuzeumcs_CZ
dc.subjectvědacs_CZ
dc.subjectantropologiecs_CZ
dc.subjectevolucecs_CZ
dc.subjectrasacs_CZ
dc.subjecteugenikacs_CZ
dc.subjectnávštěvníkcs_CZ
dc.subjectspolečnostcs_CZ
dc.subjectstátcs_CZ
dc.titlePopularizace vědeckého poznání na příkladu Hrdličkova muzea člověka v letech 1929-1939.cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-06-20
dc.description.departmentKatedra obecné antropologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of General Anthropologyen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId133459
dc.title.translatedHrdlička Museum of Man during years 1929-1939 as an example of a popularization of scientific knowledge.en_US
dc.contributor.refereeŠimůnek, Michal
dc.identifier.aleph001787210
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGeneral Anthropologyen_US
thesis.degree.disciplineObecná antropologie - integrální studium člověkacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra obecné antropologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of General Anthropologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csObecná antropologie - integrální studium člověkacs_CZ
uk.degree-discipline.enGeneral Anthropologyen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csPráce byla součástí širšího úsilí o revitalizaci Hrdličkova muzea člověka, které se jej zároveň snažilo uchopit coby předmět společenskovědního, zejm. historického, bádání. Vycházeje z obecného problematizování konstrukce popularizačních poselství muzejními institucemi, pokusila se práce zaměřit na způsob, jakým aktéři stojící v pozadí zřízení Hrdličkova muzea člověka vytvářeli tuto expozici. Konstrukce expozice Hrdličkova muzea člověka pak byla nahlédnuta skrze několik rovin, které mohly zásadním způsobem její podobu ovlivnit: 1. vědeckým ukotvením realizátorů a jejich osobními postoji, 2. vztahem k veřejnosti, 3. vztahem ke státu a národu, potaz byl vzat i průběh realizace a okolnosti jej provázející. Cílem tak bylo zpracovat počátky Hrdličkova muzea jinak, než jen čistě z hlediska historického popisu vzniku, ale zohlednit i kulturní, společenský a politický kontext, v němž Muzeum vznikalo a působilo. Šlo tak o pokus analyzovat, nakolik tyto z většiny "nevědecké" fenomény zasahovaly do podoby expozice, která měla být vědeckým, objektivním a autoritativním sdělením pro veřejnost. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enThis work is part of a broader effort to revitalize the Hrdlička Museum of Man and to research it from a historical perspective. Starting from the view that the popularization of science by museums in general is problematic and a viable topic for the social sciences, the work attempts to focus on the way the exhibition at the Hrdlička Museum of Man was constructed by its creators. This topic is analyzed from three main perspectives: 1st the scientific standpoints and personal worldviews of the creators, 2nd relations between the museum and the public, and 3rd relations between the museum and the nation state; also, the influence of the building process itself is taken into account. The intention of the work is to look at the origin of the Hrdlička Museum of Man within its cultural, social and political context rather than focus purely on a historical description. It is an attempt to bring to light all the "unscientific" phenomena that shaped the exhibition's scientific, objective and authoritative message to the public. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra obecné antropologiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990017872100106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV