Vývoj osobnosti u dětí předškolního a školního věku z pohledu analytické psychologie
Development of personality in preschool and younger school-age children from the perspective of analytical psychology
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63999Identifikátory
SIS: 136111
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Horáková Hoskovcová, Simona
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
15. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Analytická psychologie, Test pohádek, Scénotest, Dětský vývoj, Vývoj osobnosti, Předškolní věk, Školní věkKlíčová slova (anglicky)
Analytical psychology, Fairy tale test, Scenotest, Child's development, Development of personality, Preschool children, School-age childrenPráce se zabývá vývojem osobnosti u dětí předškolního a školního věku, na který je nahlíženo z perspektivy analytické psychologie C. G. Junga a jeho následovníků. V literárně- přehledové části se věnuje nejprve vymezení pojmu osobnost a uvedení vybraných teorií podle jiných psychologických směrů. Dále seznamuje s Jungovým pohledem na dětskou psychologii a uvedena je i Neumannova teorie vývoje vědomí a Fordhamův náhled na problematiku. Největší pozornost je věnována symbolické tvorbě dětí, jejich imaginaci a tomu, jaký mají vliv na utváření jejich osobnosti. Výstupem práce je návrh výzkumu vývoje dětské osobnosti pohledem analytické psychologie, ve kterém se pracuje s analýzou dat získaných ze dvou projektivních metod, Scénotestu a Testu pohádek. Klíčová slova: Analytická psychologie, Vývoj osobnosti, Předškolní věk, Školní věk, Test pohádek, Scénotest
This bachelor thesis is focused on personality development of preschool and school aged children from the analytical psychology perspective. The concept of personality and some of the chosen psychological theories from different schools of psychology are described in the theoretical part. Afterwards the thesis describes Jung's view on a child, Neumann's theory of the origins of consciousness and Fordham's opinions gained from his lifelong work with children. Because the main source of this thesis is the analytical psychology, next chapters focus mainly on symbolical and imaginatory actions of children and how these actions could influence their development of personality. A research project is being proposed as the outcome of the thesis. Within this project I suggest to investigate the children's personality development using two projective methods, The Fairy tale test and The Scenotest. Keywords: Analytical psychology, Development of personality, Preschool children, School-age children, The Fairy tale test, The Scenotest