Pomocné artikulační znaky - historie a současnost
The helping articulation signs - Past and Present
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63987Identifikátory
SIS: 123457
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Okrouhlíková, Lenka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Čeština v komunikaci neslyšících
Katedra / ústav / klinika
Ústav jazyků a komunikace neslyšících
Datum obhajoby
11. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Neslyšící, Nedoslýchaví, Sluchově postižení, Vzdělávání neslyšících, Pomocné artikulační znaky, Komunikační systémy neslyšících, Fonemické systémy, Prstová abecedaKlíčová slova (anglicky)
Deaf, Hard of Hearing, Hearing Impaired, Deaf Education, Helping Articulation Signs, Deaf Comunication Systems, Phonemic Systems, Finger AlphabetBakalářská práce se věnuje problematice pomocných artikulačních znaků, tedy problematice jednoho z fonemických systémů. Pro lepší představu, jak pomocné artikulační znaky fungují, jsou dávány do opozice s jinými fonemickými systémy, jako například s Cued Speech a Hand-Mund Systemem. Protože se pak pomocné artikulační znaky často vyskytují spolu s prstovou abecedou, objevuje se v práci zmínka i o tomto graficky založeném systému ve vztahu k pomocným artikulačním znakům. Poté následuje praktická část práce, která je věnována terénnímu výzkumu. Tento výzkum má za cíl poskytnout informace o existenci pomocných artikulačních znaků ve školách pro žáky se sluchovým postižením v České republice, o způsobu práce s nimi, o jejich současných podobách a o jejich ukotvení ve vzdělávacích programech jednotlivých škol. V závěru práce pak dochází ke shrnutí zjištěných poznatků a k jejich usouvztažnění s již dostupnými informacemi z literatury.
This bachelor thesis applies to issues of helping articulation signs, which belong to phonemic system. For better notion how the helping articulation signs work are they given into opposition with other phonemic systems, like Cued Speech and Hand-Mund System. The helping articulation signs often occur with finger alphabet so in this thesis is a mention of this graphic system in opposition with helping articulation signs. Thereafter is a practical section of the thesis which is dedicated to a field research. The target of the research is to provide information about existence of the helping articulation signs at schools for students with a hearing impairment, about ways of working with them, about their contemporary forms and about their capturing in educational programs of single schools. At the end of this work comes to a summary of found information and their application to accessible information from literature sources.