Using yaPOSH for CTF team behaviour
Specifikace týmového chování pro CTF pomocí yaPOSHe
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63949Identifiers
Study Information System: 145098
Collections
- Kvalifikační práce [11242]
Author
Advisor
Referee
Bošanský, Branislav
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Programming
Department
Department of Software and Computer Science Education
Date of defense
4. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
team behaviour, coordination, artificial intelligence, yaPOSH, CTF, Unreal Tournament 2004Keywords (English)
team behaviour, coordination, artificial intelligence, yaPOSH, CTF, Unreal Tournament 2004Název práce: Specifikace týmového chování pro CTF pomocí yaPOSHe Autor: Mikuláš Zelinka Katedra: Kabinet software a výuky informatiky Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Michal Bída Abstrakt: Vyhodnotili jsme vhodnost použití yaPOSHe (nástroje pro plánování virtuálních agentů) pro specifikaci složitého týmového chování v módu Capture the Flag (CTF) hry Unreal Tournament 2004. Pomocí yaPOSHe jsme vytvořili tým botů do CTF a porovnali jej s týmem napsaným V. Tumou v jazyce Java a rovněž s boty od autorů hry. Ukázalo se, že yaPOSH má oproti samotné Javě řadu výhod (zejména co se týče čitelnosti kódu), nicméně není možné vytvořit kvalitní boty pouze s jeho výhradním použitím. Důvodem je zejména absence podpory paralelního vyhod- nocování yaPOSH plánů. Proto musely být části chování (např. řešení soubojů) naprogramovány v Javě. Výsledný CTF tým je ale i tak znatelně lepší než původní boti autorů hry a ve většině případů lepší než bot V. Tumy. Na základě těchto poznatků jsme navrhli několik vylepšení jak vyhodocovacího enginu yaPOSHe, tak i editoru jeho plánů. Výrazně by pomohlo umožnit paralelní vyhodnocování plánu nebo povolit vyhodnocování několika různých plánů jed- noho agenta najednou....
Title: Using yaPOSH for CTF team behaviour Author: Mikuláš Zelinka Department: Department of Software and Computer Science Education Supervisor: Mgr. Michal Bída Abstract: We evaluated the suitability of yaPOSH (an action-selection system for virtual agents) for complex team behaviour development, specifically for the Capture the Flag (CTF) mode in Unreal Tournament 2004. We created a CTF team using yaPOSH and Java and compared them with a CTF team written by V. Tuma in plain Java as well as with the native UT2004 bots. We found out that although yaPOSH does have some advantages over plain Java (mainly in code readability), one cannot create a competitive bot using yaPOSH only. That is a direct consequence of the limitations the yaPOSH planner has, with the most significant one being lack of parallelism support. Thus, some as- pects of the behaviour (such as combat) were programmed in Java. Nevertheless, the resulting team is better than the native bots by a margin and slightly better than Tuma's CTF team. As a result, we have made several suggestions for improvements of the yaPOSH engine as well as its editor, such as to add the possibility to execute multiple ya- POSH plans at once, or to enable their parallel evaluation. These suggestions and our other findings are not limited to the chosen domain of...