Představy správného umění a jejich vývoj v době přicházející abstrakce v USA
The concepts of the right art and their development in the time of coming abstraction in the USA
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63907Identifiers
Study Information System: 138039
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Paulíček, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
23. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Osobnost umělce, sociologie umění, umělecká kritika, abstraktní expresionismusKeywords (English)
Artist, sociology of art, art criticism, abstract expressionism(abstrakt) Otázka ohledně existence opravdového umění byla řešena mnohými teoretiky i umělci. První polovinou dvacátého století otřásaly světové války a přicházející nacismus a socialismus. S tím byl spojen vznik avantgardních směrů, které se snažily společnosti postavit. Spolu s avantgardou se objevovaly teorie umění a umělečtí teoretici, kteří více či méně ovlivňovali umělce samotné. Teorie Friedricha Nietzscheho, Theodora Adorna, Jean Francois Lyotarda, Clementa Greenberga a Leo Steinberga se v mnohém liší, ale shodují se v zásadní věci. Tou je touha po změně umění směřující k jeho správné podobě. První dva autoři tvrdí, že opravdové umění zde již bylo, ale bylo zničeno. Ostatní ho hledají v tom, co přichází. Ve stínu moderních technologií se snaží objevit něco, co bude vlastní jen výtvarnému umění. Do popředí přichází zobrazování nereprezentovatelného a abstrakce. Abstraktní expresionismus je směr, který vzniknul ve třicátých letech v USA. Spolu s ním se přesunulo umělecké centrum z Paříže do New Yorku. Abstraktní expresionisté se rozdělili na dvě skupiny. Umělci jedné z nich, jako je Jackson Pollock či Willem de Kooning, byli nazýváni action painters, akční malíři. Druhá skupina, do které řadíme Barnetta Newmana a Marka Rothka, tvořila tzv. color field painting. Vyznačují se obrovskou energií a...
The question of the existence of the right art has been solved by many theorists and artists themselves. The first half of the twentieth century was affected by the coming world wars, Nazism and socialism. The establishment of avant-garde was associated with it and new movements tried to confront such society. Along with avant-garde artistic critics appeared, those who more or less influenced artists themselves. Theories of Friedrich Nietzsche, Theodor Adorno, Jean Francois Lyotard, Clement Greenberg and Leo Steinberg are different, but are also consistent with the fundamental thing. That is the desire for a change and accuracy of art. The first two authors think that the right art was already there, but it was destroyed. Others are looking into present and future. In the shadow of modern technologies they try to find something that will be unique and original. These thoughts come to the imagination of unrepresent-able things and abstraction. Abstract Expressionism is a movement, which was originally established in the thirties in the USA. Along with it, the art center moved from Paris to New York. Abstract Expressionists were divided into two groups. One of them, artists such as Jackson Pollock and Willem de Kooning, has been called action painters. The second group, in which Barnett Newman and...