Problematika výuky morální výchovy na českých školách
The issue of moral education in Czech schools
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63147Identifiers
Study Information System: 80714
Collections
- Kvalifikační práce [6508]
Author
Advisor
Referee
Pelcová, Naděžda
Haškovcová, Helena
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Applied Ethics
Department
PhD Applied Ethics
Date of defense
12. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
morální výchova, etická výchova, metoda, koncept, tradice,měření morálky, Kostnická metoda diskutování dilematKeywords (English)
moral education, ethics education, method, concept, tradition,measurement of morality, Konstanz Method osf Dilemma DiscussionDisertační práce se zabývá morální (etickou) výchovou na českých školách. Snaží se rozšířit současný doplňující vzdělávací obor etickou výchovu o Kostnickou metodu diskutování dilemat (dále KMDD), jejímž cílem je rozvoj morální kompetence. Za tímto účelem sleduje tradici morální výchovy na českých školách a věnuje pozornost různostem pojetí morální výchovy. Seznamuje s hlavními psychologickými východisky morální výchovy a také s teoriemi, které se zaměřují na "měření" morálky. Práce analyzuje současný český koncept etické výchovy, mapuje situaci morální výchovy u našich sousedů a následně představuje Kostnickou metodu diskutování dilemat. Součástí disertační práce je výzkumná část, ve které byla KMDD u českých žáků prostřednictvím výzkumů prověřena. Klíčová slova: morální výchova, etická výchova, metoda, koncept, tradice, měření morálky, Kostnická metoda diskutování dilemat
The thesis deals with moral (ethical) education in Czech schools. It tries to extend the current complementary discipline of ethical education by the Konstanz Method of Dilemma- Discussion (hereinafter KMDD) whose objective is to develop moral competence. For this purpose, it follows the tradition of moral education in Czech schools and pays attention to the diversity of the concept of moral education. It introduces the main psychological backgrounds of moral education and also the theories that focus on the "measurement" of morality. The thesis analyses the contemporary Czech concept of ethical education, maps the situation of moral education with respect to our neighbours, and then presents the Konstanz Method of Dilemma-Discussion. Part of the dissertation is its research section in which Czech pupils were subjected to a KMDD examination through research. Keywords: moral education, ethics education, method, concept, tradition, measurement of morality, Konstanz Method of Dilemma Discussion