Problematika výuky morální výchovy na českých školách
The issue of moral education in Czech schools
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63147Identifikátory
SIS: 80714
Kolekce
- Kvalifikační práce [6813]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pelcová, Naděžda
Haškovcová, Helena
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Aplikovaná etika
Katedra / ústav / klinika
Doktorský program Aplikovaná etika
Datum obhajoby
12. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
morální výchova, etická výchova, metoda, koncept, tradice,měření morálky, Kostnická metoda diskutování dilematKlíčová slova (anglicky)
moral education, ethics education, method, concept, tradition,measurement of morality, Konstanz Method osf Dilemma DiscussionDisertační práce se zabývá morální (etickou) výchovou na českých školách. Snaží se rozšířit současný doplňující vzdělávací obor etickou výchovu o Kostnickou metodu diskutování dilemat (dále KMDD), jejímž cílem je rozvoj morální kompetence. Za tímto účelem sleduje tradici morální výchovy na českých školách a věnuje pozornost různostem pojetí morální výchovy. Seznamuje s hlavními psychologickými východisky morální výchovy a také s teoriemi, které se zaměřují na "měření" morálky. Práce analyzuje současný český koncept etické výchovy, mapuje situaci morální výchovy u našich sousedů a následně představuje Kostnickou metodu diskutování dilemat. Součástí disertační práce je výzkumná část, ve které byla KMDD u českých žáků prostřednictvím výzkumů prověřena. Klíčová slova: morální výchova, etická výchova, metoda, koncept, tradice, měření morálky, Kostnická metoda diskutování dilemat
The thesis deals with moral (ethical) education in Czech schools. It tries to extend the current complementary discipline of ethical education by the Konstanz Method of Dilemma- Discussion (hereinafter KMDD) whose objective is to develop moral competence. For this purpose, it follows the tradition of moral education in Czech schools and pays attention to the diversity of the concept of moral education. It introduces the main psychological backgrounds of moral education and also the theories that focus on the "measurement" of morality. The thesis analyses the contemporary Czech concept of ethical education, maps the situation of moral education with respect to our neighbours, and then presents the Konstanz Method of Dilemma-Discussion. Part of the dissertation is its research section in which Czech pupils were subjected to a KMDD examination through research. Keywords: moral education, ethics education, method, concept, tradition, measurement of morality, Konstanz Method of Dilemma Discussion