Děti jako šiřitelé mediální gramotnosti v rodině
Children as propagators of media literacy in the family
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62486Identifiers
Study Information System: 97797
Collections
- Kvalifikační práce [17632]
Author
Advisor
Referee
Šťastná, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
17. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
mediální gramotnost, mediální výchova ve škole, mediální výchova v rodině, rodina, děti, socializace, komunikační styly v rodině, užívání médií v rodině, rodičovská mediace, kvalitativní výzkumKeywords (English)
media literacy, media education in school, media education in the family, family, children, socialization, communication styles in the family, media usage in the family, parental mediation, qualitative researchNázev práce: Děti jako šiřitelé mediální gramotnosti v rodině Typ práce: Bakalářská práce Autor: Bc. Aneta Říhová Vedoucí práce: Mgr. Radim Wolák Bakalářská práce se zabývá problematikou šíření mediální gramotnosti v rodinách. Konkrétně je pozornost věnována vzájemnému vztahu mezi mediální výchovou zavedenou do školních osnov a skutečností, zda se žáci druhého stupně základních škol v souvislosti s absolvovanou výukou stávají nebo alespoň mohou stávat šiřiteli mediální gramotnosti. V dnešní době je dosahování mediální gramotnosti sice spojováno především se školní mediální výchovou, nicméně je to právě rodinné prostředí, kde je vztah dětí k médiím ustavován již od raného dětství. Samotnému působení dětí v oblasti šíření mediální gramotnosti v rodinách nebyla dosud věnována výrazná pozornost. V teoretické části práce jsou představeny výchozí pojmy a realizovaný výzkum je zasazen do širšího kontextu problematiky mediální výchovy v rodinách. V empirické části práce jsou představeny výsledky z provedeného výzkumného šetření, v rámci kterého byly vedeny čtyři polostrukturované rozhovory ve dvou rodinách - vždy odděleně s rodičem a dítětem navštěvujícím druhý stupeň základní školy, případně odpovídající ročník gymnázia. Práce si neklade za cíl přinést zobecnitelné výsledky, ale pokouší se upozornit na...
Title: Children as propagators of media literacy in the family Type of thesis: Bachelor thesis Author: Aneta Říhová, B.A. Supervisor: Radim Wolák, M.A. The bachelor thesis deals with the spreading of media literacy in families. Concretely, attention is paid to the relation between the media education, which is established into the school curriculum and whether the scholars of primary schools in connection with completed lessons become, or at least can become propagators of media literacy. Today is media literacy achievement mostly associated with the school media education. But it is the family environment, where the children's relationship with the media is established from early childhood. The actual effect of children on the propagation of media literacy in families has not yet received significant attention. In the theoretical part of the thesis are presented the initial concepts and realised research is included in the wider context of media education in families. The empirical part of the thesis presents the results of the research, which was based on four semi-structured interviews in two families - separately parent and a child attending upper primary school or an equivalent year of grammar school. The work does not aim to produce generalizable results, but attempts to draw attention to...