Vize vybraných mateřských škol Prahy 8
Vision of the selected nursery schools in Prague 8
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62314Identifiers
Study Information System: 147688
Collections
- Kvalifikační práce [19310]
Author
Advisor
Referee
Svoboda, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vize, mise, strategie, SWOT a STEP analýza, mateřská školaKeywords (English)
vision, mission, strategy, SWOT and STEP analyses, nursery schoolZávěrečná práce se zabývá pojmem vize z pohledu obecného managementu i v prostředí mateřských škol. Zmiňuje vliv politických a společenských změn v 2. polovině 90. let minulého století a promítá jejich dopad do školského prostředí, konkrétně do roviny mateřských škol. Připojuje poznatky o strategickém plánování a řízení, o pojmech mise a filozofie, o analýzách SWOT a STEP. Cituje definice pojmu vize, hledá formy, kterými může být vize vyjádřena. Všímá si znaků a charakteristik formulací, vymezuje znaky prioritní. Shromažďuje vize vybraných mateřských škol z jednoho regionu a prozkoumává jednotlivá znění z hlediska obsahu, rozsahu, autorství, doby trvání, způsobu sdílení i charakteru provedených změn. Porovnává informace získané rozhovory s ředitelkami mateřských škol a informace vyplývající z dotazníků určených dalším pracovníkům školy. KLÍČOVÁ SLOVA: Vize, mise, strategie, SWOT a STEP analýza, mateřská škola.
My final work deals with the concept of the vision from the point of view of general management and also the environment of nursery schools. It mentions the influence of political and social changes in the second half of the 90s of the 20th century and it projects their impacts into school environment, particularly into the area of nursery schools. The pieces of information about strategic planning and management, the concepts of mission and philosophy, SWOT and STEP analyses are enclosed in the work too. The work quotes the definitions of the concept of the vision, it searches for the forms by which the vision can be expressed. It takes into account the signs and the characteristics of the formulations, it defines the priority signs. It gathers the visions of the selected nursery schools from one region and it explores the individual statements from the point of view of their content, range, authorship, duration, way of communication and also the nature of the realized modifications. It compares the pieces of information acquired from the interviews with the headmistresses of the nursery schools with the pieces of information resulting from the questionnaires destined for the other employees of the schools. KEYWORDS: Vision, mission, strategy, SWOT and STEP analyses, nursery school.