Kritické zhodnocení trendů otevřeného vzdělávání se zaměřením na masové otevřené online kurzy
Evaluation of trends in open education with focus on massive open online courses
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61966Identifiers
Study Information System: 138168
Collections
- Kvalifikační práce [22844]
Author
Advisor
Referee
Frič, Pavol
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
17. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
masové otevřené online kurzy, MOOCs, otevřené vzdělávání, e-learning, ICT, projektování výuky, kritéria, indikátory, efektivitaKeywords (English)
mass open online courses, MOOCs, open learning, e-learning, ICT, instructional design, criteria, indicators, effectivityMasové otevřené online kurzy (MOOCs) jsou fenoménem posledních tří let. Přestože jejich popularita celosvětově stoupá, není doposud jasné, zda jsou MOOCs vůbec dlouhodobě udržitelné. Jedním z problémů je nedostatek odborné literatury a neexistující manuál pro projektování a realizaci efektivních a úspěšných MOOCs. Cílem této práce je vytvořit kritéria, na základě kterých se dá efektivita a úspěšnost MOOCs hodnotit, následně tak zhodnotit současné pojetí a efektivitu MOOCs a nastínit postupy směřující k zefektivnění výuky. V práci představuji zcela nový koncept analýzy potenciálních indikátorů efektivity MOOCs. Na takto vytvořených kritériích popisuji význam aktivní role lektora v kurzu, nutnost jasně formulovaných a komunikovaných pravidel, cílů a očekávání a důležitost nastavení vysoké úrovně kurzu. V závěru navrhuji způsoby využití výsledků práce pro další výzkumy.
Mass Open Online Courses have been a phenomenon in education in the past few years. Although their popularity is globaly on the rise, it is not yet clear how sustainable MOOCs really are in the long run. Lack of academic texts and non- existing set of guidelines for the design and implementation of effective and successful MOOCs is one of today's problems. The aim of this paper is to create such criteria that can assess the MOOC quality and success, and subsequently assess current MOOC approach and effectivity as well as outline steps to increase their efficacy. In the paper, I present a novel analysis method of potential MOOC efficacy indicators. Then, based on created criteria, I define the importance of lector's active role in the course, the need for clear formulation and communication of rules, goals and expectations, and the significance of setting high course standards. At the end, I suggest ways of utilizing this thesis for further research.