Kritické zhodnocení trendů otevřeného vzdělávání se zaměřením na masové otevřené online kurzy
Evaluation of trends in open education with focus on massive open online courses
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61966Identifikátory
SIS: 138168
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Frič, Pavol
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Andragogika a personální řízení
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a personálního řízení
Datum obhajoby
17. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
masové otevřené online kurzy, MOOCs, otevřené vzdělávání, e-learning, ICT, projektování výuky, kritéria, indikátory, efektivitaKlíčová slova (anglicky)
mass open online courses, MOOCs, open learning, e-learning, ICT, instructional design, criteria, indicators, effectivityMasové otevřené online kurzy (MOOCs) jsou fenoménem posledních tří let. Přestože jejich popularita celosvětově stoupá, není doposud jasné, zda jsou MOOCs vůbec dlouhodobě udržitelné. Jedním z problémů je nedostatek odborné literatury a neexistující manuál pro projektování a realizaci efektivních a úspěšných MOOCs. Cílem této práce je vytvořit kritéria, na základě kterých se dá efektivita a úspěšnost MOOCs hodnotit, následně tak zhodnotit současné pojetí a efektivitu MOOCs a nastínit postupy směřující k zefektivnění výuky. V práci představuji zcela nový koncept analýzy potenciálních indikátorů efektivity MOOCs. Na takto vytvořených kritériích popisuji význam aktivní role lektora v kurzu, nutnost jasně formulovaných a komunikovaných pravidel, cílů a očekávání a důležitost nastavení vysoké úrovně kurzu. V závěru navrhuji způsoby využití výsledků práce pro další výzkumy.
Mass Open Online Courses have been a phenomenon in education in the past few years. Although their popularity is globaly on the rise, it is not yet clear how sustainable MOOCs really are in the long run. Lack of academic texts and non- existing set of guidelines for the design and implementation of effective and successful MOOCs is one of today's problems. The aim of this paper is to create such criteria that can assess the MOOC quality and success, and subsequently assess current MOOC approach and effectivity as well as outline steps to increase their efficacy. In the paper, I present a novel analysis method of potential MOOC efficacy indicators. Then, based on created criteria, I define the importance of lector's active role in the course, the need for clear formulation and communication of rules, goals and expectations, and the significance of setting high course standards. At the end, I suggest ways of utilizing this thesis for further research.