Svět dětské mozkové obrny : nahlížení vlastního postižení v průběhu socializace
World of Cerebral Palsy
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60876Identifiers
Study Information System: 133564
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Titzl, Boris
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
25. 3. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Dětská mozková obrna, postižení, sociální konstruktivismus, vývojová psychologie, stigmaKeywords (English)
Cerebral Palsy, disability, coping, social constructivism, psychology of development, stigma- Miroslav Kudláček "Svět dětské mozkové obrny" Práce chce popsat proces, jakým lidé s Dětskou mozkovou obrnou (dále jen DMO) poznávají své postižení. Pro symptomy tohoto postižení je totiž charakteristické, že vznikají nejpozději do jednoho roku po narození. Z toho plyne, že takto postižený člověk/dítě nemá zkušenost "být zdravý". Proto musí své postižení nahlížet a konstruovat jiným způsobem než např. lidé po úrazu. Práce chce tedy popsat kognitivní proces, jakým takto postižení jedinci své postižení poznávají. Teoreticky se chci opírat o sociální konstruktivismus a vývojovou psychologii J. Piageta. Metodologická část by se měla sestávat z rozhovorů s lidmi s DMO.
- Miroslav Kudláček "World of Cerebral Palsy" The aim of this project is to describe a process how people suffering from Cerebral palsy are getting to know their own disability. It is characteristic for this disease that its first symptoms develop not later than one year after the birth. So if follows that this man/child does not have a chance to gain any kind of experience of what it means "to be healthy". Therefore his point of view as far as his disability is concerned is completely different from those people who, for example, have had a car accident. The paper therefore intends to deal with a cognitive process how such disabled individuals cope with this problem. Theoretical part will be based on social constructivism (Berger, Luckmann, Kabele) and Piaget's "psychology of development". Methodological part should consist of interviews with people with Cerebral palsy which they will analyzed by concept Grounded Theory.