Výchovné metody mongolských kočovníků. Zvyklosti ve vybraných lokalitách
Educational Methods of Mongolian Nomads. Habitual practice in selceted localities
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59915Identifiers
Study Information System: 108824
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Consultant
Luvsandorj, Jugder
Referee
Zikmundová, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Mongolian Studies
Department
Institute of Asian Studies
Date of defense
28. 1. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Mongolsko, etnopedagogika, mongolština, moderní technologie, pastevectvíKeywords (English)
Mongolia, ethnopedagogy, mongolian language, modern technologies, pastoralismTato diplomová práce popisuje současné výchovné metody mongolských nomádů ve vybraných oblastech pohoří Hangai. Je zpracována na základě tří terénních výzkumů v této oblasti. Výchozím materiálem posloužily zaznamenané řízené rozhovory s pastevci a záznamy ze zúčastněného pozorování. Mongolská kultura se nachází v přelomovém stadiu, je ovlivňována několika faktory světa západní kultury a moderních technologií, které se stávají ve stále větší míře součástí života mongolských pastevců. Tyto faktory se zřetelně vyjevují při porovnání současných a bývalých vzdělávacích metod, dětských her a vzpomínek mluvčích z dětství, ale také při porovnání současného a bývalého školství. Přesto však jsou tradiční kultura i některé oblasti etnopedagogiky dosud živé, a především, starší mluvčí si jich velmi váží a snaží se je předat mladším generacím.
This study describes the contemporary educational methods of Mongolian nomads from chosen sample locations of the Hangai mountains. It has been completed on the basis of three field research trips conducted in these locations. Recordings of guided interviews and notes based upon involved observation serve as the source material for this study. Mongolian culture is at a turning point, as it is influenced by many elements of the world of Western civilization as well as by modern technologies; these latter are becoming a part of the nomad's daily life to an ever greater extent. These elements are revealed through the comparison of past and contemporary educational methods, children's games and the recollections of elder nomads. It also reveals itself in the comparison of past and contemporary educational institutions. Nevertheless, traditional culture and certain aspects of ethno pedagogy still remain very much alive. It is largely the elders who regard these traditions with much esteem and try to pass them down to younger generations.