Proměny reflexe krajiny; práce ateliéru konceptuální tvorby Miloše Šejna v letech 1990 - 2000
Changing perceptions of landscape; work of Miloš Šejn's Conceptual art studio in years 1990 - 2000
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59904Identifiers
Study Information System: 112425
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Rakušanová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
4. 2. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
krajina, příroda, americký land-art, evropský land-art, české zemní umění, Miloš Šejn, konceptuální umění, postmoderní umění, Ateliér konceptuální tvorby AVU, Martin Janíček, Jan Prošek, Ivana Hanzlíková, Aleš MüllerKeywords (English)
landscape, nature, american land-art, european land-art, czech earth-art, Miloš Šejn, conceptual art, postmodern art, Studio of Conceptual art at the Prague Academy of Fine Arts, Martin Janíček, Jan Prošek, Ivana Hanzlíková, Aleš MüllerAnotace: Předkládána diplomová práce se zaměřuje na konceptuální projevy, které reflektují krajinu a jejím záměrem je naznačení možné geneze těchto uměleckých přístupů. Po obecném vymezení pojmů a uvedení do problematiky se práce zabývá jednotlivými tématy, která souvisela s krajinou a jejím nemimetickým výtvarným ztvárněním od konce šedesátých let. Další část se poté zaměřuje na osobu Miloše Šejna, umělce s velmi specifickým, tělesným vztahem k přírodě a zároveň vedoucího Ateliéru konceptuální tvorby pražské AVU, kde studovalo několik umělců, kteří se fenoménem krajiny také zabývali. Já jsem si vybrala čtyři umělce, kteří Šejnovým ateliérem prošli a na základě jejich prací a dostupných dokumentů se budu snažit ukázat, jak tato nová generace reflektovala krajinu, zda se nechala inspirovat domácími vzory či objevila zahraniční předlohy, které nebyly v Čechách dlouho dostupné.
This diploma thesis focuses on the conceptual expressions, that reflect the landscape. This thesis is also trying to imply the possible genesis of these artistic approaches. After the general definitions of terms and introduction, the thesis examines the various topics, which was related to the landscape and it's anti-mimetic visual representation since the late sixties. Another part of the work focuses on Milos Šejn, an artist with a very specific, physical relationship to nature and at the same time a former head of The Studio of Conceptual art of the Prague Academy of Fine Arts, where many of his students were somehow related to nature. I chose four artists, who passed on Šejn's studio and on the basis of their work and available documents, I will try to show, how this new generation have reflected the landscape. If they were inspired by czech artists or by foreign examples, that were not available in the Czech Republic for a long time.