Dramatická výchova a práce s dětmi se zrakovým postižením
Drama In Education and education of children with impared seeing
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59536Identifiers
Study Information System: 95480
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Holemá, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Dramatická výchova, dítě, zrakové postižení, kroužek, metodika práceKeywords (English)
Drama iIn Education, child, impared seeing, metodology of workKlíčová slova Dramatická výchova, zrakové postižení, kombinované postižení, mentální postižení, metoda, technika, lekce, metodický materiál, integrace. Abstrakt Diplomová práce se zabývá možnostmi využití metod a technik dramatické výchovy s dětmi se zrakovým postižením a prověřuje možnosti takové práce s dětmi s kombinací zrakového a mentálního postižení. Teoretická část práce se zaměřuje na klasifikaci a charakteristiku zrakového postižení a jeho vliv na psychický a fyzický vývoj dítěte mladšího školního věku. Dále popisuje základní principy dramatické výchovy, dramatickou výchovu jako vzdělávací obor tak, jak je začleněna do rámcového vzdělávacího programu pro základní školu speciální a uvádí podmínky, za kterých je možné pracovat s dětmi se zrakovým postižením metodami a technikami dramatické výchovy, které dále jednotlivě rozebírá. Praktická část obsahuje deset lekcí dramatické výchovy s poznámkami, které reflektují jejich průběh. Dále uvádí charakteristiku skupiny dětí se zrakovým a kombinovaným postižením, se kterou byly jednotlivé lekce pro účely diplomové práce realizovány.
Keywords Drama in education, Visual impairment, Multiple impairment, Mental disability, Method, Technique, Lesson, Methodological material, Integration Abstract The thesis deals with the possibilities of using methods and techniques of Drama in Education with visually impaired children and examines the possibilities of such work with children with a combination of visual impairments and mental disability. The theoretical part is focused on the classification and characterization of visual impairment and its impact on mental and physical development of preschool aged children. It also describes the basic principles of Drama in Education, Drama in Education as an educational field, as it is integrated into framework educational programme for special elementary school and specifies the conditions under which is possible to work with visually impaired children using methods and techniques of Drama in Education, which are also individually analysed. Practical part contains ten lessons of Drama in Education with notes that reflect their progress. For the purpose of thesis the lessons were realized in a group of children with visual and multiple impairments, which is also in thesis described.