Zobrazit minimální záznam

The Spiritual Dimension in the Films of Evald Schorm
dc.contributor.advisorPřádná, Stanislava
dc.creatorCihelková, Barbora
dc.date.accessioned2017-05-18T10:13:53Z
dc.date.available2017-05-18T10:13:53Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/59515
dc.description.abstractThe Spiritual Dimension in the Films of Evald Schorm thesis deals with the creation of the director as viewed from the perspective of the theological hermeneutics and christian ethics. It is based on analysis of intertextual references, biblical themes and Christian symbolism, with an emphasis on the specifics of their integration into the author's creative concept and socio - political context. The introductory chapter provides insight into the issue of spirituality and spiritual dimension in Czech Film in 1960' and defines the creation of the period in terms of intertextuality, moral- ethical and formal aspect, thus creating three groups of films designated as biblical, sacred and spiritual. The core of the thesis is the interpretation of the Passion narratives set in films The Parson's End and The Seventh Day, the Eighth Night, as well as interpretations of characters from movies The Tourist, The Every Day Courage and The Return of the Prodigal Son, which are in the spirit of theological hermeneutics compared with the biblical type of Christ. The latter film is confronted with the biblical story of the same name. The final chapter is devoted to a documentary works of the author, mainly The Live your Life, The Why? and The Mirroring documentaries. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
dc.description.abstractDiplomová práce Duchovní dimenze ve filmech Evalda Schorma se zabývá tvorbou tohoto režiséra nahlíženou z perspektivy teologické hermeneutiky a křesťanské etiky. Jejím základem je analýza intertextových odkazů, biblických motivů a křesťanské symboliky s důrazem na specifika jejich integrace do autorské tvůrčí koncepce a společensko-politického kontextu. Úvodní kapitola přináší vhled do problematiky spirituality a duchovní dimenze v českém hraném filmu 60. let a vymezuje tvorbu daného období z hlediska intertextuálního, morálně-etického a formálního, čímž vznikají tři skupiny filmů, označené jako biblické, duchovní a spirituální. Jádro práce tvoří interpretace pašijových příběhů zasazených do filmů Farářův konec a Den sedmý, osmá noc, dále pak interpretace postav z filmů Turista, Každý den odvahu a Návrat ztraceného syna, které jsou v duchu teologické hermeneutiky srovnávány s biblickým předobrazem Krista. Posledně jmenovaný film je konfrontován také se stejnojmenným biblickým příběhem. Závěrečná kapitola se věnuje dokumentaristické tvorbě režiséra, a to především dokumentům Žít svůj život, Proč? a Zrcadlení. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectduchovní dimenze spiritualita Evald Schorm teologie hermeneutikacs_CZ
dc.subjectspiritual dimension spirituality Evald Schorm teology hermeneuticsen_US
dc.titleDuchovní dimenze ve filmech Evalda Schormacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-02-06
dc.description.departmentFilm Studies Departmenten_US
dc.description.departmentKatedra filmových studiícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId135238
dc.title.translatedThe Spiritual Dimension in the Films of Evald Schormen_US
dc.contributor.refereeCzesany Dvořáková, Tereza
dc.identifier.aleph001681293
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFilmová studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineCinema Studiesen_US
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra filmových studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Film Studies Departmenten_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilmová studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enCinema Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce Duchovní dimenze ve filmech Evalda Schorma se zabývá tvorbou tohoto režiséra nahlíženou z perspektivy teologické hermeneutiky a křesťanské etiky. Jejím základem je analýza intertextových odkazů, biblických motivů a křesťanské symboliky s důrazem na specifika jejich integrace do autorské tvůrčí koncepce a společensko-politického kontextu. Úvodní kapitola přináší vhled do problematiky spirituality a duchovní dimenze v českém hraném filmu 60. let a vymezuje tvorbu daného období z hlediska intertextuálního, morálně-etického a formálního, čímž vznikají tři skupiny filmů, označené jako biblické, duchovní a spirituální. Jádro práce tvoří interpretace pašijových příběhů zasazených do filmů Farářův konec a Den sedmý, osmá noc, dále pak interpretace postav z filmů Turista, Každý den odvahu a Návrat ztraceného syna, které jsou v duchu teologické hermeneutiky srovnávány s biblickým předobrazem Krista. Posledně jmenovaný film je konfrontován také se stejnojmenným biblickým příběhem. Závěrečná kapitola se věnuje dokumentaristické tvorbě režiséra, a to především dokumentům Žít svůj život, Proč? a Zrcadlení. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enThe Spiritual Dimension in the Films of Evald Schorm thesis deals with the creation of the director as viewed from the perspective of the theological hermeneutics and christian ethics. It is based on analysis of intertextual references, biblical themes and Christian symbolism, with an emphasis on the specifics of their integration into the author's creative concept and socio - political context. The introductory chapter provides insight into the issue of spirituality and spiritual dimension in Czech Film in 1960' and defines the creation of the period in terms of intertextuality, moral- ethical and formal aspect, thus creating three groups of films designated as biblical, sacred and spiritual. The core of the thesis is the interpretation of the Passion narratives set in films The Parson's End and The Seventh Day, the Eighth Night, as well as interpretations of characters from movies The Tourist, The Every Day Courage and The Return of the Prodigal Son, which are in the spirit of theological hermeneutics compared with the biblical type of Christ. The latter film is confronted with the biblical story of the same name. The final chapter is devoted to a documentary works of the author, mainly The Live your Life, The Why? and The Mirroring documentaries. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra filmových studiícs_CZ
dc.identifier.lisID990016812930106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV