Srovnávací reklama - vývoj úpravy v českém právním řádu
Comparative advertising - the development of legal regulation in the Czech legal order
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59500Identifikátory
SIS: 129848
Kolekce
- Kvalifikační práce [13549]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Patěk, Daniel
Fakulta / součást
Právnická fakulta
Obor
Právo
Katedra / ústav / klinika
Katedra obchodního práva
Datum obhajoby
24. 3. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Právnická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
srovnávací reklama, nekalá soutěž, vývojKlíčová slova (anglicky)
comparative advertising, unfair competition, developmentTato diplomová práce se věnuje zkoumání právní úpravy srovnávací reklamy v průběhu vývoje českého právního řádu s tím, že těžiště analýzy spočívá v posuzování úpravy srovnávací reklamy v evropských směrnicích a obchodním zákoníku. Na začátku se práce zabývá vymezením podstatných pojmů potřebných pro orientaci v problematice, zejména pojmy "hospodářská soutěž", "soutěžitel", "nekalá soutěž", "generální klauzule", "průměrný spotřebitel", "reklama" a "srovnávací reklama". Následuje analýza úpravy srovnávací reklamy v jednotlivých obdobích. V prvním zkoumaném období (1927-1950) srovnávací reklama svou vlastní úpravu sice neměla, byla ale posuzována generální klauzulí nebo zvláštními skutkovými podstatami obsaženými v zákoně č. 111/1927 Sb. z. a n., o ochraně proti nekalé soutěži. Přístup praxe k povolenosti srovnávací reklamy byl v té době rezervovaný. V dalším zkoumaném období (1950-1991) došlo z důvodu celospolečenských změn k praktické eliminaci volné hospodářské soutěže a k marginalizaci úpravy nekalé soutěže. Období mezi lety 1992 a 2001 bylo z hlediska nekalé soutěže důležité z toho důvodu, že byla přijata, v porovnání s předcházejícím obdobím, detailní právní úprava. Tato však se srovnávací reklamou až do roku 2001 explicitně nepočítala a přístup praxe byl prakticky analogický se situací za dob...
This thesis is dedicated to analyzing the Czech legal regulation of competitive advertising since the year 1927, while the main focus point of the thesis lies within the analysis of European directives and Commercial code. The beginning of the thesis is dealing with the definition of several crucial terms needed for due orientation in the issue (particularly the terms "economic competition", "competitor", "general clause", "average consumer", "advertisement", "comparative advertising"). After that follows the analysis of the regulation of comparative advertising applicable in specific time periods. In the first analyzed period (1927-1950), comparative advertising was not explicitly regulated. Nonetheless it was being judged according to the general clause and special facts of the case included in the act. No 111/1927 Coll. of laws and decrees. The attitude of the legal practice towards comparative advertising was rather restrained at that time. During the next analyzed time period (1950-1991), economic competition and the regulation of unfair competition was substantially marginalized due to wide social changes. The time period 1992-2001 was, from the unfair competition regulation point of view, important, because it has seen an implementation of a relatively detailed legal regulation of the...