Prostředí a projekty podporující dětskou četbu
Environments and projects that support children's reading
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58990Identifiers
Study Information System: 93436
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Vášová, Lidmila
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information and Library Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
16. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
dětské čtenářství, děti, podpora, čtenářství, čtenářská gramotnost, informační gramotnost, výchova ke čtenářství, veřejné knihovny, rodiny, základní školy, spolupráce, Městská knihovna v Praze, pobočka Smíchov, kulturně vzdělávací činnosti, programy pro základní školy, aktivity pro předškolní dětiKeywords (English)
children's reading, children, support, reading, reading literacy, information literacy, reading education, public libraries, families, elementary schools, cooperation, Municipal Library of Prague, branch Smichov, cultural-educational activities, programmes for elementary schools, activities for preschool childrenDiplomová práce se věnuje podpoře dětského čtenářství. Práce je zaměřena na faktory a činitele ovlivňující výchovu ke čtenářství. První část řeší teoretické vymezení a význam čtení. Především jsou vysvětleny dva důležité pojmy, které se k tématu vztahují - čtení a čtenář. Dále se pokračuje důrazem na různé fáze čtenářského vzdělávání před a během školní docházky. Sledovány jsou především tři prostředí ovlivňující čtenářskou gramotnost. To znamená rodiny, školy a veřejné knihovny. Navíc jsou krátce v této práci také prezentovány národní projekty podporující čtení především v knihovnách. Druhá část je zaměřena na Městskou knihovnu v Praze, konkrétně na pobočku Smíchov a její aktivity. V této části jsou zmapovány různé programy pro děti. Zjišťují se opakující se činnosti pro rodiče s dětmi nebo pro samotné děti. Popsány jsou i akce pro kolektivy předškolních a školních dětí. Důležitá součást práce je zaměřena na výzkum spolupráce mezi Smíchovskou pobočkou a místními školami. Výsledky výzkumu spočívají v určení praktických zkušeností učitelů z těchto škol s aktivitami pobočky Smíchov a s jejich spoluprací s touto knihovnou.
The thesis deals with a support of children's reading. The work is aimed to factors and actors influencing reading education. The first part solves theoretical definition and the meaning of reading. Primarily there are explained two important terms related to the topic - reading and a reader. Further it is proceeding by attention given to different phases of reading education before and during school attendance. Primarily three environments influencing reading literacy were observed. These include family, school and public library. Furthermore, national representative projects supporting reading primarily in libraries are shortly presented at this thesis as well. The second part is focused on the Municipal Library of Prague, specifically Smichov branch and its activities. In this part are charted various programmes for children. Repeated activities for parents with children or for children alone are observed. Also, events for groups of preschool and school children are described. The important part of presented work deals with survey of cooperation between Smichov branch and local schools. The research results are to determine practical experience of teachers from these schools in activities of Smichov branch and in their cooperation with this library.