Prózy současných českých autorů pro děti předškolního věku
Prosaic works of contemporary Czech authors for children of pre-school age
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58847Identifiers
Study Information System: 95521
Collections
- Kvalifikační práce [16245]
Author
Advisor
Referee
Hník, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 1. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Klíčová slova: dítě předškolního věku, současné české prózy pro děti, předčítání, předčtenářské období,analýzy pěti dětských knih, metodická doporučení ke knihám - dětský aspektKeywords (English)
Key words: preschool child, contemporary Czech fiction for preschoolers, reading aloud to children, prereaders period, the analysis of five children's books, methodical recommendations to books -children's aspectCílem diplomové práce je vyhledat a doporučit hodnotné knihy z hlediska estetické, literárnědidaktické a výchovné kvality učitelkám mateřské školy, rodičům a ostatním vychovatelům. Jedná se o tituly současných českých autorů pro děti předškolního věku (vydané po roce 2000). V teoretické části je charakterizováno dítě předškolního věku ve vztahu k četbě. Je popsán jeho psychický vývoj v souvislosti se zkoumanou problematikou. Je definováno předčtenářské období a jsou vymezeny termíny nečtenář a předčtenář. Teoretická část se zabývá také prozaickými žánry určenými pro tuto věkovou skupinu dětí. Pomocí metody dotazníku jsou zjišt'ována kritéria pro výběr dětských knih dospělými a mapována znalost pěti knižních titulů. V praktické části jsou na základě předem stanovených kritérií analyzovány vybrané knihy - "Medvídek Kuma" (Martina Skala), "Už se nebojím tmy" (Vhrsti), "Kozí knížka" (Tereza Říčanová), "Jak Cílek Lídu našel" (František Skála) a "Dobrodružství pavouka Čendy" (Pavel Čech). Na konci práce jsou porovnány jednotlivé knižní tituly. V závěru jsou popsány trendy, které převládají v současné české próze pro děti předškolního věku.
This diploma thesis is focused on the titles of the contemporary Czech authors of the books for the preschool children. The main target of the thesis is to find and recommend the valuable children's books (published after year 2000) to the preschool teachers, parents and other educators, with the main emphasis on the esthetic, literary-didactic and educational quality aspects. In the theoretical part of the thesis I aimed on the characteristics of the preschool child in relation to reading. I was mainly interested in child's psychological development in the context with the examined issue. The theoretical part of the thesis also provides the definition of the prereaders period and terms of non-reader and prereader are explained here. Prosaic genres intended to this age group are also examined in this part of the thesis. Criteria for selection of children's books by the adults and the knowledge of five book titles are examined through the questionnaire survey. The practical (analytical) part of the thesis contains the analysis of the selected children's books ("Medvídek Kuma" by Martina Skala, "Už se nebojím tmy," "Kozí knížka" by Tereza Říčanová, "Jak Cílek Lídu našel" by František Skála and "Dobrodružství pavouka Čendy" by Pavel Čech) according to the predefined criteria. The Conclusion provides...