Pseudolongitudinální výzkum individuálních zvláštností sociability žáků základní školy
Pseudolongitudinal Research of Individual Sociability traits Pupils in Primary School
rigorous thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58766Identifiers
Study Information System: 128310
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Consultant
Mertin, Václav
Referee
Mertin, Václav
Gillernová, Ilona
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
10. 4. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
sociabilita, interindividuální vztahy, interakce, sociální vztahy, časná adolescence,socializaceKeywords (English)
Sociability, interindividual relations, interaction, social relations, early adolescence,socializationPředložená práce se zabývá výzkumem individuálních zvláštností sociability žáků prostřednictvím analýzy jejich sociálních vztahů. V teoretické části jsou zpracovány poznatky o obecném pojmovém rámci sociability, vymezuje interindividuální vztahy jako teoretické a empirické východisko výzkumu sociability, charakterizuje vývojové období časné adolescence. V další části je stručně popsána analýza sociability žáků z hlediska základních psychických komponent, zvláštní pozornost je zaměřena na sociálně emocionální dispozice a to zejména na souvislosti temperamentových dispozic se sociálním chováním a vztahy vrstevníků. Na ni navazuje socializace v období adolescence. Závěr teoretické části se zabývá sociálními vztahy ve škole. Empirická část představuje pseudolongitudinální kvantitativní výzkum, kde byla v prvé řadě zjištěna korelace mezi individuálními zvláštnostmi sociability žáků a extraverzí. Rovněž zachycuje do jaké míry je sociabilita rozdílná v závislosti na pohlaví, jak se liší sociální charakteristiky mezi pohlavími. Vzhledem k tomu, že se jedná o opakované dotazníkové šetření, porovnává výsledky testování stejného vzorku respondentů ve dvouletém časovém intervalu. Klíčová slova: sociabilita, interindividuální vztahy, interakce, sociální vztahy, časná adolescence, socializace.
The submitted thesis is concerned with the research of individual distinctions of sociability of pupils through analysis of their social relations. The theoretical part deals with findings on general range of the concept of sociability, defines interindividual relations as a theoretical and empirical resource of the sociability research, characterizes the developmental period of early adolescence. The further part of the thesis briefly describes sociability of pupils from the view of basic psychical components, a special attention is focused on social emotional dispositions particularly on relations of temperamental dispositions with social behaviour and relations of peers. It is connected to socialization in the period of adolescence. The conclusion of the thesis deals with social relations at school. The empirical part represents pseudolongitudinal quantitative research, where first of all correlation between individual distinctions of sociability of pupils and extraversion was found out. Futher, it describes to what extent the ability of sociability varies in relation to gender, how social characteristics between genders are different. Considering the fact that it is a repeated questionaire research, it compares test results of the same model of respondents in a two - year time interval. Key...