The Pre-listening Stage in L2 Listening Instruction to A2 - B1 Adult Learners.
Předposlechová fáze ve výuce poslechu u dospělého žáka na úrovni A2 - B1.
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57922Identifikátory
SIS: 107009
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Betáková, Lucie
Mánek, Bohuslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Didaktika konkrétního jazyka
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
23. 4. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
poslech s porozuměním, výuka poslechu, komunikační kompetence, předposlechová fáze, předposlechové techniky, aktivity, vnímání a názory studentů, analýza potřeb studentů, schematizační teorie, reciproční poslech, nereciproční poslech, predikce, prezentace klíčových slov, brainstorming slovní zásoby, otázky na poslech zadané před poslechemKlíčová slova (anglicky)
listening comprehension, listening instruction, teaching L2 listening, communicative competence, pre-listening stage, pre-listening techniques, activities, students&apos, perceptions, needs analysis, schema theory, reciprocal, interactive listening, non-reciprocal, non-interactive listening, bottom-up processing, top-down processing, prediction, pre-teaching key words, brainstorming topical lexis, question previewPředposlechová fáze ve výuce poslechu u dospělého žáka na úrovni A2 - B1 Hana Ždímalová Tato dizertační práce se zabývá výukou poslechu u dospělých studentů angličtiny jako cizího jazyka v České republice a zejména faktorem předposlechu, který zatím není dostatečně probádán. Práce zkoumá názory studentů na poslech a jejich vnímání výuky poslechu v kurzech obecné angličtiny a použití různých předposlechových technik ve výuce poslechu, a to zejména z pohledu dospělých studentů jazykové úrovně A2-B1 (dle CEFR). Teoretická část dizertace se zabývá současnými poznatky z výzkumu výuky poslechu a mapuje historii výuky poslechu v rámci klasických (didaktických) metod výuky cizích jazyků. Předposlechová fáze je integrální součástí výuky cizojazyčného poslechu od začátku komunikačního přístupu, avšak v poslední době se vynořila některá kontroverzní témata. Učitelům se vytýká, že tráví předposlechovou fází příliš mnoho času (Field 2002; 2008) a dále je zpochybňována zásada, že studentům mají být při testování poslechu předloženy otázky na poslech předem (Sherman 1997). Poslechové potřeby studentů a jejich vnímání dovednosti poslechu s porozuměním navíc nebyly ještě v dostatečné míře zkoumány (Graham 2006; Graham - Macaro 2008) a v ČR zatím vůbec. Domníváme se, že je třeba se studentů ptát na jejich názory a...
The Pre-listening Stage in L2 Listening Instruction to A2 - B1 Adult Learners By Hana Ždímalová This dissertation deals with listening instruction to adult EFL learners in the Czech Republic and the phenomenon of pre-listening, which is currently under-researched. It examines adult EFL students' perspectives and perceptions of listening instruction and of the inclusion of different pre-listening techniques, particularly at CEFR A2-B1 proficiency levels. The theoretical part of the study focuses on current developments in listening research and the historical context of the development of listening instruction in classical FLT methodology. The pre-listening stage has been integral to L2 listening instruction since the beginning of Communicative Language Teaching. However, some controversial issues have recently been raised. For example, teachers are sometimes suspected of spending too much time on the pre- listening stage (Field 2002; 2008) and the overall usefulness of previewed comprehension questions in testing listening has been challenged (Sherman 1997). Moreover, adult students' listening needs and their perceptions of listening instruction have not yet been thoroughly researched (Graham 2006; Graham and Macaro 2008). This study argues that we should ask the students about their perceptions...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Poslech s porozuměním jako jedna ze základních řečových dovedností výuky češtiny jako druhého jazyka
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOBartošová, Ivana (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2013)Datum obhajoby: 16. 9. 2013Poslech s porozuměním, jako jedna ze základních řečových dovedností, je nepostradatelnou součástí výuky češtiny jako cizího jazyka. I přesto, že je tato dovednost velmi důležitá, nebývá jí věnována dostatečná pozornost. ... -
Poslechové aktivity v praxi
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOTetourová, Markéta (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015)Datum obhajoby: 21. 1. 2015Autorský abstrakt Obsah této diplomové práce se věnuje poslechovým aktivitám v hodinách hudební výchovy na základní škole. Diplomová práce shrnuje historii poslechu hudby ve výuce hudební výchovy. Zabývá se postavením ... -
Vnímání artificiální hudby žáky základní školy
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOPostlerová, Natalie (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017)Datum obhajoby: 13. 9. 2017