dc.contributor.advisor | Mothejzíková, Jarmila | |
dc.creator | Ždímalová, Hana | |
dc.date.accessioned | 2018-10-29T23:31:46Z | |
dc.date.available | 2018-10-29T23:31:46Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/57922 | |
dc.description.abstract | Předposlechová fáze ve výuce poslechu u dospělého žáka na úrovni A2 - B1 Hana Ždímalová Tato dizertační práce se zabývá výukou poslechu u dospělých studentů angličtiny jako cizího jazyka v České republice a zejména faktorem předposlechu, který zatím není dostatečně probádán. Práce zkoumá názory studentů na poslech a jejich vnímání výuky poslechu v kurzech obecné angličtiny a použití různých předposlechových technik ve výuce poslechu, a to zejména z pohledu dospělých studentů jazykové úrovně A2-B1 (dle CEFR). Teoretická část dizertace se zabývá současnými poznatky z výzkumu výuky poslechu a mapuje historii výuky poslechu v rámci klasických (didaktických) metod výuky cizích jazyků. Předposlechová fáze je integrální součástí výuky cizojazyčného poslechu od začátku komunikačního přístupu, avšak v poslední době se vynořila některá kontroverzní témata. Učitelům se vytýká, že tráví předposlechovou fází příliš mnoho času (Field 2002; 2008) a dále je zpochybňována zásada, že studentům mají být při testování poslechu předloženy otázky na poslech předem (Sherman 1997). Poslechové potřeby studentů a jejich vnímání dovednosti poslechu s porozuměním navíc nebyly ještě v dostatečné míře zkoumány (Graham 2006; Graham - Macaro 2008) a v ČR zatím vůbec. Domníváme se, že je třeba se studentů ptát na jejich názory a... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The Pre-listening Stage in L2 Listening Instruction to A2 - B1 Adult Learners By Hana Ždímalová This dissertation deals with listening instruction to adult EFL learners in the Czech Republic and the phenomenon of pre-listening, which is currently under-researched. It examines adult EFL students' perspectives and perceptions of listening instruction and of the inclusion of different pre-listening techniques, particularly at CEFR A2-B1 proficiency levels. The theoretical part of the study focuses on current developments in listening research and the historical context of the development of listening instruction in classical FLT methodology. The pre-listening stage has been integral to L2 listening instruction since the beginning of Communicative Language Teaching. However, some controversial issues have recently been raised. For example, teachers are sometimes suspected of spending too much time on the pre- listening stage (Field 2002; 2008) and the overall usefulness of previewed comprehension questions in testing listening has been challenged (Sherman 1997). Moreover, adult students' listening needs and their perceptions of listening instruction have not yet been thoroughly researched (Graham 2006; Graham and Macaro 2008). This study argues that we should ask the students about their perceptions... | en_US |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | listening comprehension | en_US |
dc.subject | listening instruction | en_US |
dc.subject | teaching L2 listening | en_US |
dc.subject | communicative competence | en_US |
dc.subject | pre-listening stage | en_US |
dc.subject | pre-listening techniques | en_US |
dc.subject | activities | en_US |
dc.subject | students&apos | en_US |
dc.subject | perceptions | en_US |
dc.subject | needs analysis | en_US |
dc.subject | schema theory | en_US |
dc.subject | reciprocal | en_US |
dc.subject | interactive listening | en_US |
dc.subject | non-reciprocal | en_US |
dc.subject | non-interactive listening | en_US |
dc.subject | bottom-up processing | en_US |
dc.subject | top-down processing | en_US |
dc.subject | prediction | en_US |
dc.subject | pre-teaching key words | en_US |
dc.subject | brainstorming topical lexis | en_US |
dc.subject | question preview | en_US |
dc.subject | poslech s porozuměním | cs_CZ |
dc.subject | výuka poslechu | cs_CZ |
dc.subject | komunikační kompetence | cs_CZ |
dc.subject | předposlechová fáze | cs_CZ |
dc.subject | předposlechové techniky | cs_CZ |
dc.subject | aktivity | cs_CZ |
dc.subject | vnímání a názory studentů | cs_CZ |
dc.subject | analýza potřeb studentů | cs_CZ |
dc.subject | schematizační teorie | cs_CZ |
dc.subject | reciproční poslech | cs_CZ |
dc.subject | nereciproční poslech | cs_CZ |
dc.subject | predikce | cs_CZ |
dc.subject | prezentace klíčových slov | cs_CZ |
dc.subject | brainstorming slovní zásoby | cs_CZ |
dc.subject | otázky na poslech zadané před poslechem | cs_CZ |
dc.title | The Pre-listening Stage in L2 Listening Instruction to A2 - B1 Adult Learners. | en_US |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2014 | |
dcterms.dateAccepted | 2014-04-23 | |
dc.description.department | Institute of Czech Language and Theory of Communication | en_US |
dc.description.department | Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 107009 | |
dc.title.translated | Předposlechová fáze ve výuce poslechu u dospělého žáka na úrovni A2 - B1. | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Betáková, Lucie | |
dc.contributor.referee | Mánek, Bohuslav | |
dc.identifier.aleph | 001744789 | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Foreign Language Teaching | en_US |
thesis.degree.discipline | Didaktika konkrétního jazyka | cs_CZ |
thesis.degree.program | Philology | en_US |
thesis.degree.program | Filologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communication | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Didaktika konkrétního jazyka | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Foreign Language Teaching | en_US |
uk.degree-program.cs | Filologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philology | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Předposlechová fáze ve výuce poslechu u dospělého žáka na úrovni A2 - B1 Hana Ždímalová Tato dizertační práce se zabývá výukou poslechu u dospělých studentů angličtiny jako cizího jazyka v České republice a zejména faktorem předposlechu, který zatím není dostatečně probádán. Práce zkoumá názory studentů na poslech a jejich vnímání výuky poslechu v kurzech obecné angličtiny a použití různých předposlechových technik ve výuce poslechu, a to zejména z pohledu dospělých studentů jazykové úrovně A2-B1 (dle CEFR). Teoretická část dizertace se zabývá současnými poznatky z výzkumu výuky poslechu a mapuje historii výuky poslechu v rámci klasických (didaktických) metod výuky cizích jazyků. Předposlechová fáze je integrální součástí výuky cizojazyčného poslechu od začátku komunikačního přístupu, avšak v poslední době se vynořila některá kontroverzní témata. Učitelům se vytýká, že tráví předposlechovou fází příliš mnoho času (Field 2002; 2008) a dále je zpochybňována zásada, že studentům mají být při testování poslechu předloženy otázky na poslech předem (Sherman 1997). Poslechové potřeby studentů a jejich vnímání dovednosti poslechu s porozuměním navíc nebyly ještě v dostatečné míře zkoumány (Graham 2006; Graham - Macaro 2008) a v ČR zatím vůbec. Domníváme se, že je třeba se studentů ptát na jejich názory a... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The Pre-listening Stage in L2 Listening Instruction to A2 - B1 Adult Learners By Hana Ždímalová This dissertation deals with listening instruction to adult EFL learners in the Czech Republic and the phenomenon of pre-listening, which is currently under-researched. It examines adult EFL students' perspectives and perceptions of listening instruction and of the inclusion of different pre-listening techniques, particularly at CEFR A2-B1 proficiency levels. The theoretical part of the study focuses on current developments in listening research and the historical context of the development of listening instruction in classical FLT methodology. The pre-listening stage has been integral to L2 listening instruction since the beginning of Communicative Language Teaching. However, some controversial issues have recently been raised. For example, teachers are sometimes suspected of spending too much time on the pre- listening stage (Field 2002; 2008) and the overall usefulness of previewed comprehension questions in testing listening has been challenged (Sherman 1997). Moreover, adult students' listening needs and their perceptions of listening instruction have not yet been thoroughly researched (Graham 2006; Graham and Macaro 2008). This study argues that we should ask the students about their perceptions... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
dc.identifier.lisID | 990017447890106986 | |