Návrat dítěte z ústavní výchovy do rodiny
The regress of the children from the intitutional education bact to the family
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57221Collections
- Kvalifikační práce [19389]
Author
Advisor
Referee
Charyparová, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
28. 1. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
návrat, dítě, ústavní výchova, rodina, sanace rodiny
Keywords (English)
regress, child, the institutional education, the family, the family cure
Diplomová práce je zaměřena na problematiku návratu dětí z ústavní výchovy do rodiny za podpory a spolupráce rodičů se sociálními pracovníky sociálně právní ochrany dětí a sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi. Jedná se o práci teoreticko-empirickou podloženou zkušenostmi s realizací návratu dětí z ústavní výchovy na území města Litvínov. Kromě praktických zkušeností uvedených sociálních pracovníků je práce opřena o teoretické znalosti autora získané studiem odborné literatury v oboru sociální pedagogiky a sebevzděláváním v dané problematice. Zabývá se rodinným prostředím, sanací rodiny, ústavní výchovou a činností sociálních pracovníků při návratu dítěte do sanované rodiny. Empirická část je ilustrační sondou do problematiky návratu dětí z ústavní výchovy do rodiny.
This diploma thesis is focused on the issue of the return of children from the institutional care back to the family with the support and cooperation with parents and social workers from social legal child protection and social stimulating services for parents with children. It is a theoretical empirical work based on experiences with realization the return of the child from the institutional care in the area of the town Litvínov. Apart from the practical experience according to the said social workers, the work is also based on the author's theoretical knowledge, which has been gained during the study of professional literature in the field of social pedagogy and by self-studying in the stated problematic. The thesis is focused on the family background, the family cure, the institutional care and activities of social workers during the period when the child was been returning into the family. The empirical part is an illustrational preview into the problematic of the return of children from the institutional care back to the family.