Brány Jiných světů: Podoba hranice Jiného světa v keltských a staroseverských příbězích
The Gates of the Otherworlds: The Border of the Otherworld in Celtic and Old Norse Myths
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57132Collections
- Kvalifikační práce [19389]
Author
Advisor
Referee
Antalík, Dalibor
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Religious Studies
Department
Institute of Philosophy and Religious Studies
Date of defense
18. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Jiný svět, Jinakost, iniciace, staroseverské mýty, keltské mýty, cesta do Jiného světa
Keywords (English)
Otherworld, Otherness, initiation, Old Norse myths, Celtic myths, Journey to the Otherworld
Brány Jiných světů: Podoba hranice Jiného světa v keltských a staroseverských příbězích Sylva Hůlová Abstrakt: Práce představuje soubor motivů (okolností, překážek, bytostí a dalších jevů), které se váží k překročení hranice Jiného světa v keltských a staroseverských mýtech. Měla by sloužit jako určitá příručka usnadňující orientaci v pramenech popisujících cesty do Jiných světů a konfrontaci s Jinakostí v daném kulturním okruhu. Rámec společný těmto příběhům tvoří iniciační struktura, ke které se vztahuje také interpretace zkoumaných motivů. S obecným vysvětlením konceptu Jinakosti se práce vyrovnává pomocí fenomenologického přístupu (R. Otto, M. Eliade). Dále je v interpretacích zastoupeno psychologické pojetí příběhů (J. Campbell) a teorie vyprávění (V. J. Propp, N. Frye).
The Gates of the Otherworlds: The Border of the Otherworld in Celtic and Old Norse Myths Sylva Hůlová Abstract: My work presents a set of motifs (circumstances, barriers, creatures and other phenomena) that are connected with passage through the border of the Otherworld in the Celtic and Old Norse myths. It should be used as a basic guide for better orientation and understanding of stories describing the journey to the Otherworld and confrontation with Otherness in the chosen cultural areas. The common framework of these stories is the structure of initiation which is also frequently used for interpretation of the examined motifs. A general explanation of the concept of Otherness is based on the phenomenological approach (R. Otto, M. Eliade). Some conclusions are based also on the psychological approach (J. Campbell, S. Freud) and on the theory of narrative (V. J. Propp, N. Frye).