Vliv pohybového tréninku na motorickou výkonnost dětí
Inlunce of movement training on motor performace in children
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/56810/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56810Identifiers
Study Information System: 99858
Collections
- Kvalifikační práce [8844]
Author
Advisor
Referee
Panáčková, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 1. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
pohyb, zdatnost, deficit pohybu, benefity pohybu, motorické testy, pohybová gramotnost, anketa, kvantitativní a kvalitativní analýza, beach volejbalKeywords (English)
movement, fitness, movement deficit, movement benefits, motor tests, motor literacy, survey, quantitative and qualitative analysis, beach volleyballNázev: Vliv pohybového tréninku na motorickou výkonnost dětí Cíle: Cílem diplomové práce bylo ověřit, jestli beach volejbal ovlivňuje základní složky zdravotně orientované zdatnosti (dále ZOZ), rozvíjí pohybovou gramotnost u vybraných dětí staršího školního věku, a v případě, že ano, tak jakým způsobem. Metody: Zpracovali jsme práci ve formě empirického kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Úroveň základní motorické zdatnosti byla zjišťována na podkladě testové baterie UNIFITTEST (6-60). Kvalitativní analýza byla provedena hodnocením videozáznamu. Vybraným souborem jsou děti ve věku 13 let, které pravidelně hrají beach volejbal a děti stejného věku bez pravidelné pohybové aktivity. Výsledky: Potvrdili jsme, že beach volejbal u zkoumaného souboru má vliv na silové, rychlostní a vytrvalostní předpoklady základních složek ZOZ. Zároveň beach volejbal přispívá ke kultivaci pohybové gramotnosti a nenarušuje jejich školní docházku. Klíčová slova: pohyb, zdatnost, deficit pohybu, benefity pohybu, motorické testy, pohybová gramotnost, anketa, kvantitativní a kvalitativní analýza, beach volejbal.
Title: Influence of movement training on motor performance in children Objectives: The author set out to verify whether beach volleyball influences the basic elements of health-related fitness ("HRF"), develops motor literacy in selected children of upper school age, and if so, how. Methods: The author employed empirical quantitative and qualitative research. The basic motor literacy level was identified using the UNIFITTEST (6-60) testing battery. The quantitative analysis relied on evaluating a video recording. The analyzed sample comprised children aged 13 who regularly play beach volleyball, and children of the same age engaging in no regular motor activity. Results: The author concluded that beach volleyball influenced strength, speed and endurance of the basic elements of HRF in members of the sample. At the same time, beach volleyball contributed to cultivating their motor literacy without negative impact on their school attendance. Keywords: movement, fitness, movement deficit, movement benefits, motor tests, motor literacy, survey, quantitative and qualitative analysis, beach volleyball.