Užití pohádky v biblioterapii
The usage of fairy tales in a bibliotherapy
rigorous thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56552Identifiers
Study Information System: 117828
CU Caralogue: 990016432410106986
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Referee
Landová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information and Library Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
13. 11. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Bibliopsychologie - biblioterapie - léčba pohádkou - dětské domovy - výchova ke čtenářství - psychoterapeutické metody - terapeutické pohádkyKeywords (English)
Bibliopsychology - bibliotherapy - fairy tale therapy - children's homes - reader's education - psychotherapeutical techniques - therapeutical fairytalesRigorózní práce "Užití pohádky v biblioterapii" se zabývá léčbou pohádkou v prostředí dětských domovů. Teoretická část pojednává o terminologickém vymezení pojmů bibliopsychologie, biblioterapie, psychoterapie a dětská psychoterapie. Jedna z kapitol se zabývá pohádkou a jejím vlivem na dětského čtenáře. Následuje kapitola, která se zabývá rolí pohádky v životě dítěte. Práce následně popisuje problematiku úzkosti a strachu v životě dítěte. Praktická část je zaměřena na aplikaci léčby pohádkou v prostředí dětských domovů za spolupráce knihovníků z dětských oddělení veřejných knihoven. Součástí práce je také výzkum. Jeho výsledky jsou zpracovány pomocí grafického zobrazení a dospěly k zajímavým závěrům. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The doctoral thesis "Application of fairy tale in bibliotherapy" deals with a topic of a fairy tale therapy in children's homes background. The theoretical part is aimed to the terminological definitions of bibliopsychology, bibliotherapy, psychotherapy and child psychotherapy. One of the chapters deals with a fairy tale and its influence on child readers. Another chapter deals with a role of a fairy tale in a child's life. The practical part is focused to the application of a fairy tale therapy in orphanage settings in cooperation with librarians from the children's department of public libraries. The research work is also part of the thesis; its findings are processed via graphical visual display and are drawing to an interesting conclusions. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)