Zobrazit minimální záznam

Národní povaha na jevišti: Vývoj postavy jevištního Ira
dc.contributor.advisorWallace, Clare
dc.creatorPilátová, Veronika
dc.date.accessioned2017-05-16T09:54:41Z
dc.date.available2017-05-16T09:54:41Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/56102
dc.description.abstract1 Resumé Národní stereotypy jsou pravděpodobně stejně staré jako národy samy. Odrážejí se v nich sociopolitické vztahy a představy národů o sobě samých. Jelikož bývají silně zjednodušené a mívají tendence se samy udržovat, jsou většinou velmi stabilní. Mohou se ale měnit, pokud se změní faktory, které se podílely na jejich vzniku. To vše platí i o postavě Ira, která se prosazovala v anglickém dramatu od šestnáctého do konce devatenáctého století, a o změnách, jimiž prošla během historie angloirských vztahů. Vytvoření tohoto stereotypu se většinou připisuje Williamu Shakespearovi v postavě kapitána Macmorrise a to přesto, že kapitánova role v Jindřichu V. je velice malá. Mezi jeho vlastnosti, které se později budou spojovat se stereotypní postavou Ira, patří přímočará, unáhlená a prudká povaha a nemalá výřečnost. Výrazný je i jazykem využívajícím dialekt a časté kletby. Macmorrisovi literární následovníci po něm většinou přebírají volbu kariéry i charakterové vlastnosti. Významnou výjimkou v tomto ohledu je náhlý posun od odvahy ke zbabělosti a zpět, pravděpodobně spojený s angloirskými vztahy v té době. V osmnáctém století byli dvěma hlavními typy Irů v anglických komediích odvážný a chlubivý voják, následující odkaz kapitána Macmorrise, a vychytralý sluha. Oba fungovali jako komické postavy, mluvili...cs_CZ
dc.description.abstract1 Summary National stereotypes are probably as old as nations themselves and often mirror socio- political relations and self-image of the nation creating them. Highly simplified and self- sustaining, they tend to be stable, but can shift when driven by changes in the factors forming them. This is definitely the case of the Stage Irishman, the English vision of the Irish found in drama from the sixteenth to the end of the nineteenth century, and the changes it has gone through in history of Anglo-Irish relations. The creation of the Stage Irishman is usually connected with William Shakespeare and his Captain Macmorris, even though his role in Henry V is very small. The characteristics established by him include straightforward, brash and violent nature and great verbal energy. Emphasis is also placed on language, with the use of dialect and frequent oaths. The Captain's literary descendants mostly follow the same pattern in occupation and character traits, with one exception to this being a sudden change from bravery to cowardice and back, probably related to Anglo-Irish relations at the time. In the eighteenth century, the two main types of the Stage Irish characters in English comedies are the valiant and braggardly soldier, following in the footsteps of Captain Macmoris, and the cunning servant, both...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subject"britské drama" "irské drama" "18. století" "19. století" stereotyp "jevištní Ir"cs_CZ
dc.subject"British drama" "Irish drama" "18. century" "19. century" stereotype "Stage Irish"en_US
dc.titleStaging the National Character: Development of the Stage Irish Figureen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-06-24
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId109609
dc.title.translatedNárodní povaha na jevišti: Vývoj postavy jevištního Iracs_CZ
dc.contributor.refereePilný, Ondřej
dc.identifier.aleph001604079
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.cs1 Resumé Národní stereotypy jsou pravděpodobně stejně staré jako národy samy. Odrážejí se v nich sociopolitické vztahy a představy národů o sobě samých. Jelikož bývají silně zjednodušené a mívají tendence se samy udržovat, jsou většinou velmi stabilní. Mohou se ale měnit, pokud se změní faktory, které se podílely na jejich vzniku. To vše platí i o postavě Ira, která se prosazovala v anglickém dramatu od šestnáctého do konce devatenáctého století, a o změnách, jimiž prošla během historie angloirských vztahů. Vytvoření tohoto stereotypu se většinou připisuje Williamu Shakespearovi v postavě kapitána Macmorrise a to přesto, že kapitánova role v Jindřichu V. je velice malá. Mezi jeho vlastnosti, které se později budou spojovat se stereotypní postavou Ira, patří přímočará, unáhlená a prudká povaha a nemalá výřečnost. Výrazný je i jazykem využívajícím dialekt a časté kletby. Macmorrisovi literární následovníci po něm většinou přebírají volbu kariéry i charakterové vlastnosti. Významnou výjimkou v tomto ohledu je náhlý posun od odvahy ke zbabělosti a zpět, pravděpodobně spojený s angloirskými vztahy v té době. V osmnáctém století byli dvěma hlavními typy Irů v anglických komediích odvážný a chlubivý voják, následující odkaz kapitána Macmorrise, a vychytralý sluha. Oba fungovali jako komické postavy, mluvili...cs_CZ
uk.abstract.en1 Summary National stereotypes are probably as old as nations themselves and often mirror socio- political relations and self-image of the nation creating them. Highly simplified and self- sustaining, they tend to be stable, but can shift when driven by changes in the factors forming them. This is definitely the case of the Stage Irishman, the English vision of the Irish found in drama from the sixteenth to the end of the nineteenth century, and the changes it has gone through in history of Anglo-Irish relations. The creation of the Stage Irishman is usually connected with William Shakespeare and his Captain Macmorris, even though his role in Henry V is very small. The characteristics established by him include straightforward, brash and violent nature and great verbal energy. Emphasis is also placed on language, with the use of dialect and frequent oaths. The Captain's literary descendants mostly follow the same pattern in occupation and character traits, with one exception to this being a sudden change from bravery to cowardice and back, probably related to Anglo-Irish relations at the time. In the eighteenth century, the two main types of the Stage Irish characters in English comedies are the valiant and braggardly soldier, following in the footsteps of Captain Macmoris, and the cunning servant, both...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.identifier.lisID990016040790106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV