Efekt nulové ceny: experiment
Zero price effect: An experiment
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55999Identifiers
Study Information System: 124506
Collections
- Kvalifikační práce [17632]
Author
Advisor
Referee
Soudek, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
10. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
nulová cena, zdarma, vzdělání, experimentKeywords (English)
zero price, free, education, experimentTato práce se zabývá nárůstem poptávky po statku, který je zdarma, jehož velikost nelze vysvětlit pouze pomocí standardního ekonomického modelu označeným jako efekt nulové ceny. Cílem práce je rozšířit již existující odbornou literaturu o analýzu efektu na dvou odlišných vzorcích populace označených jako vzorek lidí s vyšším, respektive nižším vzděláním. V první části je představen model nulové ceny, který popisuje chování spotřebitele v situaci, kdy jeden z nabízených statků je zdarma. Dále je popsán rozhodovací proces spotřebitele pomocí hodnotové funkce a možné psychologické příčiny existence efektu. V druhé části jsou shrnuty již provedené experimenty, které efekt pozorovaly. V poslední kapitole je popsán experiment provedený v kantýně kancelářské budovy a na výkupně druhotných surovin. Výsledky nepotvrdily existenci efektu, na výkupně dokonce se snížením ceny došlo k poklesu poptávky. Hypotézu rozdílu velikosti efektu nulové ceny na obou vzorcích tak nelze ověřit.
This thesis is focused on increase of demand of good that becomes free, named the zero price effect. This increase cannot be fully explained by the standard economic model. The aim of this thesis is to broaden existing literature with observation of the effect on the different groups of consumers coded as group with higher education and lower education respectively. The first chapter introduces the zero price model, which describes consumers behaviour when given the choice of a free product. Next, the decision process is described using the value function and description of possible psychological sources of the zero price effect follows. Second chapter summarizes the existing experiments on zero price effect. The last chapter describes the main experiment which took place in office canteen and in the recyclables collection point. The results do not confirm the existence of the effect in these two environments, demand drop as a reaction to price reduction was observed on the recyclables case. Due to these facts, the hypothesis about the difference in magnitudes on these two samples cannot be verified.