Zobrazit minimální záznam

Zero price effect: An experiment
dc.contributor.advisorChytilová, Julie
dc.creatorPospíšil, David
dc.date.accessioned2020-02-14T13:48:46Z
dc.date.available2020-02-14T13:48:46Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/55999
dc.description.abstractThis thesis is focused on increase of demand of good that becomes free, named the zero price effect. This increase cannot be fully explained by the standard economic model. The aim of this thesis is to broaden existing literature with observation of the effect on the different groups of consumers coded as group with higher education and lower education respectively. The first chapter introduces the zero price model, which describes consumers behaviour when given the choice of a free product. Next, the decision process is described using the value function and description of possible psychological sources of the zero price effect follows. Second chapter summarizes the existing experiments on zero price effect. The last chapter describes the main experiment which took place in office canteen and in the recyclables collection point. The results do not confirm the existence of the effect in these two environments, demand drop as a reaction to price reduction was observed on the recyclables case. Due to these facts, the hypothesis about the difference in magnitudes on these two samples cannot be verified.en_US
dc.description.abstractTato práce se zabývá nárůstem poptávky po statku, který je zdarma, jehož velikost nelze vysvětlit pouze pomocí standardního ekonomického modelu označeným jako efekt nulové ceny. Cílem práce je rozšířit již existující odbornou literaturu o analýzu efektu na dvou odlišných vzorcích populace označených jako vzorek lidí s vyšším, respektive nižším vzděláním. V první části je představen model nulové ceny, který popisuje chování spotřebitele v situaci, kdy jeden z nabízených statků je zdarma. Dále je popsán rozhodovací proces spotřebitele pomocí hodnotové funkce a možné psychologické příčiny existence efektu. V druhé části jsou shrnuty již provedené experimenty, které efekt pozorovaly. V poslední kapitole je popsán experiment provedený v kantýně kancelářské budovy a na výkupně druhotných surovin. Výsledky nepotvrdily existenci efektu, na výkupně dokonce se snížením ceny došlo k poklesu poptávky. Hypotézu rozdílu velikosti efektu nulové ceny na obou vzorcích tak nelze ověřit.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectzero priceen_US
dc.subjectfreeen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectexperimenten_US
dc.subjectnulová cenacs_CZ
dc.subjectzdarmacs_CZ
dc.subjectvzdělánícs_CZ
dc.subjectexperimentcs_CZ
dc.titleEfekt nulové ceny: experimentcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-09-10
dc.description.departmentInstitut ekonomických studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Economic Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId124506
dc.title.translatedZero price effect: An experimenten_US
dc.contributor.refereeSoudek, Jan
dc.identifier.aleph001622709
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEkonomiecs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomicsen_US
thesis.degree.programEkonomické teoriecs_CZ
thesis.degree.programEconomicsen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Institut ekonomických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Institute of Economic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomiecs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomicsen_US
uk.degree-program.csEkonomické teoriecs_CZ
uk.degree-program.enEconomicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá nárůstem poptávky po statku, který je zdarma, jehož velikost nelze vysvětlit pouze pomocí standardního ekonomického modelu označeným jako efekt nulové ceny. Cílem práce je rozšířit již existující odbornou literaturu o analýzu efektu na dvou odlišných vzorcích populace označených jako vzorek lidí s vyšším, respektive nižším vzděláním. V první části je představen model nulové ceny, který popisuje chování spotřebitele v situaci, kdy jeden z nabízených statků je zdarma. Dále je popsán rozhodovací proces spotřebitele pomocí hodnotové funkce a možné psychologické příčiny existence efektu. V druhé části jsou shrnuty již provedené experimenty, které efekt pozorovaly. V poslední kapitole je popsán experiment provedený v kantýně kancelářské budovy a na výkupně druhotných surovin. Výsledky nepotvrdily existenci efektu, na výkupně dokonce se snížením ceny došlo k poklesu poptávky. Hypotézu rozdílu velikosti efektu nulové ceny na obou vzorcích tak nelze ověřit.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis is focused on increase of demand of good that becomes free, named the zero price effect. This increase cannot be fully explained by the standard economic model. The aim of this thesis is to broaden existing literature with observation of the effect on the different groups of consumers coded as group with higher education and lower education respectively. The first chapter introduces the zero price model, which describes consumers behaviour when given the choice of a free product. Next, the decision process is described using the value function and description of possible psychological sources of the zero price effect follows. Second chapter summarizes the existing experiments on zero price effect. The last chapter describes the main experiment which took place in office canteen and in the recyclables collection point. The results do not confirm the existence of the effect in these two environments, demand drop as a reaction to price reduction was observed on the recyclables case. Due to these facts, the hypothesis about the difference in magnitudes on these two samples cannot be verified.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990016227090106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV