Féminisation des noms de métier en français - aspects sociolinguistiques
Feminization of French profession words - sociolinguistic aspects
Přechylování jmen ve francouzštině - sociolingvistické aspekty
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55047Identifikátory
SIS: 109115
Kolekce
- Kvalifikační práce [23715]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nádvorníková, Olga
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Francouzská filologie - Švédská studia
Katedra / ústav / klinika
Ústav románských studií
Datum obhajoby
25. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Francouzština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
feminizace, substantiva, přechylování, sociolingvistikaKlíčová slova (anglicky)
feminization, nouns, formation of feminine nouns, sociolinguistics(česky) Otázka (ne)přechylování názvů povolání a titulů je celospolečenským tématem od 70. let minulého století, kdy na jazykový androcentrismus začala upozorňovat feministická hnutí. Smysl feminizace spočívá především v zajištění sociální viditelnosti žen, zvláště u žen ve vyšších pozicích. I přes překážky sociologického i lingvistického charakteru a kritiku odpůrců proces feminizace během uplynulých desetiletí značně pokročil a četné přechýlené formy se staly běžnými.
(in English): Feminization of nouns desribing professions and titles became a much debated question after feministic mouvement had started to talk about language androcentrism in public in the seventies. The objective of feminsation is to provide women with social visibility, which regards mainly women occupying important posts and functions. In spite of objections of both sociological and linguistic character, the process made rapid headway over the past few decades and many feminized nouns has become common.