Komplexní geografické úlohy inspirované výzkumem PISA
Complex Geographical Tasks Inspired by PISA Research
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/54336/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54336Identifiers
Study Information System: 100407
Collections
- Kvalifikační práce [20129]
Author
Advisor
Referee
Matějček, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
16. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
komplexní úlohy, geografické dovednosti, výzkum PISA, dotazníkové šetřeníKeywords (English)
complex tasks, geographical skills, PISA research, questionnaire surveyDiplomová práce navrhuje soubor tří komplexních geografických úloh s rozdílným tematickým zaměřením, jejichž podoba je inspirována šetřením přírodovědné gramotnosti PISA. Pomocí těchto úloh jsou pak ověřovány vybrané dovednosti a vědomosti žáků. Výzkum sleduje, jak se liší úroveň osvojení vybraných dovedností a vědomostí mezi žáky základních škol a osmiletých gymnázií a mezi chlapci a dívkami těchto škol. Výzkum je doplněn o dotazníkové šetření mezi učiteli testovaných žáků. Do testování bylo zapojeno 196 žáků ze sedmi základních škol a 202 žáků osmiletých gymnázií.
This diploma thesis outlines a set of three complex geographical tasks with different thematic focus inspired by the PISA research of scientific literacy. Using these tasks selected skills and knowledge of students are verified. The research examines how different are levels of mastery of selected skills and knowledge of primary school students and eight-year gymnasium students, and among the boys and girls thereof. This research is complemented by a questionnaire survey among teachers of tested students. In the testing there were involved 196 students from seven primary schools and 202 students of eight-year schools.